Så er der FRIKVARTER

Yes! Frikvarter. Noget der for mange er noget af det bedste ved skolen. Et frirum, nærvær og fællesskab. De gode frikvarterer har afgørende betydning for børns trivsel i skolen, både personligt, socialt og fagligt.

Men hvad nu når man går i online skole… og måske ikke har de bedste erfaringer fra skolegården?

Har man mon frikvarter når man er online-elev?

Når nu man, af den ene eller anden grund, undervises online, har man så frikvarter? Både ja og nej. Det individuelle skema skaber rum for en del frikvarterer i løbet af en skoledag.

Selvfølgelig er Anni, som er indehaver af Den Frie Digitale Skole, også opmærksom på vigtigheden af et frirum med nærvær og fællesskab. Og da hun for nyligt indledte et samarbejde med 24-årige Frederik om undervisning i programmering, poppede en anden rigtig god idé op: vi skal have et fristed for de børn der undervises digitalt. Vi skal have en digital skolegård. Noget der på en særlig måde minder om den rigtige fysiske skolegård.

Lad os SÅ få bygget den skolegård!

IGEN har Den Frie Digitale Skole tænkt ud af boksen, og som altid er der ikke langt fra tanke til handling, når først Anni går i gang. Anni og Frederik er nu godt på vej til at have skabt en helt ny form for skolegård med bygninger, mulighed for fællesskab blandt elever og dermed også hyggelig skolegårdssnak. Men hvordan?

Oprettelse af skolens egen Minecraft server er svaret. Eleverne kan hoppe ind på Discord, og gå ind i skolegården i spillet Minecraft. Her vil Frederik bygge en skole op – sådan en med klasseværelser, skolegård og boldbaner:

”Tanken er, at det skal være et sted udelukkende for skolens elever, og et sted der på rigtig mange måder minder om den fysiske skolegård. Her vil man kunne dyrke fællesskabet, lære de andre elever at kende og forhåbentlig have helt almindelig skolegårdssnak. Til tider vil der være en gårdvagt, som holder øje med slagets gang. Altså en voksen der kan ”flyve” rundt og være lidt med hér og dér. Og så skal der være helt simple regler, for man må selvfølgelig ikke ødelægge andres ting.”

Frederik Sørensen

Rent pædagogisk giver det rigtig god mening at mødes i sådan en virtuel ”skolegård”, hvor man kan øve regler, aftale rammer, bygge et fællesskab op og ikke mindst at have andre elever at spejle sig i.

Minecraft…?

Minecraft er et populært computerspil blandt børn. Grafikken er meget simpel – alt er opbygget i firkanter

– og konceptet er, at spilleren har en figur, som kan samle blokke af forskellige materialer. Blokkene kan være af blandt andet træ, sten, guld og sand. Spilleren kan flytte rundt på blokkene og lave nye blokke (crafte). Man kan grave miner, konstruere bygninger, bygge kunst og angribe hinanden og nattens monstre

- enten alene eller med andre spillere.

Alt sammen de perfekte rammer og en super platform for en skolegård, hvor der er plads til alle uanset alder, køn og interesser. En onsdag aften i december blev de første spæde Minecraft skridt taget, da Frederik inviterede elever indenfor i Den Frie Digitale Skoles nye Minecraft Klub. Her kom 8-9 elever ”forbi” og hyggede på kryds og tværs. Frederik spillede med, og flere kom i fin kontakt med hinanden. Nu er byggeriet af skolens Minecraft rammer i fuld gang, og om kort tid vil de første elever blive sluppet fri i

den nye digitale skolegård.