top of page

Laboratoriedag i Odense – når naturfag bliver levende

Lørdag afholdt vi årets første laboratoriedag i Odense for vores 9. klasser, som forbereder sig til den bundne naturfagsprøve. Det blev en fantastisk dag, hvor teori og praksis gik hånd i hånd, og hvor eleverne for alvor fik mulighed for at opleve, hvordan naturfagene bliver levende. Den næste laboratoriedag finder sted den 22. november, og vi glæder os allerede.


Laboratoriedagene finder sted fem gange om året og er en vigtig del af vores naturfagsforløb. Her arbejder vi med de fire hovedemner, som indgår i årets pensum, så eleverne bliver bedst muligt klædt på til prøverne. Vi har adgang til et veludstyret laboratorie, og der er som regel omkring seks elever pr underviser. Det giver tid og ro til at vejlede alle, og eleverne får en oplevelse af, at der er plads til netop dem og deres måde at lære på.


Dagen begynder med 30 minutters teori, hvor underviserne gennemgår dagens forsøg og forklarer, hvad eleverne skal undersøge. Herefter går vi i laboratoriet i to timer. Kun en kort pause afbryder forløbet, og den bruges gerne på at spille rundt om bordet eller bordfodbold. Det giver energi og fællesskab, inden eleverne fortsætter deres arbejde.


Eleverne arbejder i grupper på to til tre og udfører forsøg, observerer og drøfter resultaterne. Sammen skriver de en laboratoriejournal, hvor de beskriver formål, fremgangsmåde, resultater og konklusioner. Der tages billeder undervejs, så forsøget kan huskes og dokumenteres. Journalen afleveres samme dag, så der ikke ligger noget efterarbejde hjemme. Det giver en klar struktur, og eleverne går derfra med en følelse af at være færdige og have opnået noget konkret.


Forældrene har også mulighed for at deltage, og mange vælger at blive i fællesrummet, som ligger lige ved siden af laboratoriet. Her er der kaffe, te, brød og forskellige drikkevarer klar fra klokken 9. Mange kommer langvejs fra, og det skaber en hyggelig og afslappet stemning at kunne begynde dagen sammen. Nogle forældre hjælper til i laboratoriet, mens andre nyder at følge med fra sidelinjen. Det er meget givende for dem at opleve, hvordan deres børn samarbejder, deltager og hygger sig sammen med andre jævnaldrende. For nogle forældre er det første gang i lang tid, at de ser deres barn i et fagligt og socialt fællesskab på denne måde, og det er altid rørende at opleve.


Omkring klokken 12 spiser vi frokost sammen. Alle har bestilt mad på forhånd, og det bliver et hyggeligt fælles måltid, hvor snakken går livligt omkring bordene. Klokken 13 afsluttes dagen, og alle tager hjem med en god fornemmelse i kroppen. Det er en dag, der både kræver fokus og energi, men som samtidig giver et stærkt udbytte for både elever og lærere.


Vores laboratoriedage i Odense er ikke kun en faglig aktivitet, men også en dag, hvor fællesskab, samarbejde og glæde er i centrum. Eleverne bliver mere sikre i deres naturfaglige arbejde, og de oplever, at de kan mestre selv komplekse emner, når de får lov at arbejde med dem i praksis.


Alle vores 9. klasses elever kan deltage ganske gratis. Det eneste, forældrene skal sørge for, er transporten. Resten står vi for, og vi glæder os allerede til at byde alle velkommen igen den 22. november til endnu en lærerig og hyggelig dag i laboratoriet i Odense.


ree

 
 
 

Kommentarer


Den Frie Digitale skole - Plads til alle

Den Frie Digitale Skole

Den Frie Digitale Skole er en online skole, der blandt andet tilbyder grundskolefag på alle klassetrin. Derudover tilbyder vi også en vikarløsning til skolerne. Hos DFDS gør vi meget ud af, at tilbyde løsninger, som matcher barnet. Det er vores erfaring, at børn trives bedst og engagerer sig mest, når de oplever at læringssuituationerne er tilpasset dem på alle måder.

Betalingsbetingelser

Informationer

Følg med på Facebook

    ©2023 af Den Frie Digitale Skole

    bottom of page