top of page

Hvorfor kommuner fortsat kan bevilge digital specialpædagogisk undervisning hos Den Frie Digitale Skole – også efter vejledningsbrevet fra november 2023

Opdateret: for 7 timer siden

Den Frie Digitale Skole bliver ofte kontaktet af forældre og fagpersoner, der spørger, om kommunen kan bevilge og betale et individuelt digitalt undervisningsforløb til et barn, der ikke kan deltage i fysisk skolegang. Mange oplever, at kommuner henviser til vejledningsbrevet fra november 2023 som begrundelse for afslag. Derfor er der behov for at forklare klart og præcist, hvad brevet handler om – og hvorfor kommuner fortsat lovligt kan indkøbe digital specialpædagogisk undervisning hos Den Frie Digitale Skole, når det er den løsning, der bedst imødekommer elevens behov.


Vejledningsbrevet fra Styrelsen for Undervisning og Kvalitet regulerer udelukkende folkeskolens egen undervisningsopgave. Brevet præciserer, at folkeskoler ikke må overlade deres almindelige undervisning, herunder special- og sygeundervisning, til private onlinevirksomheder. Dette skyldes, at undervisningen i folkeskolen skal udføres af skolens egne ansatte og være underlagt skolens ledelse og instruktionsbeføjelser. Det er altså et forbud mod outsourcing af folkeskolens kerneopgaver.


Den Frie Digitale Skole arbejder ikke med folkeskolens specialundervisning eller sygeundervisning. Undervisningen her er ikke en udlicitering af folkeskolens opgaver, men en kommunalt bevilget særlig støtteforanstaltning til børn, som ikke kan få udbytte af fysisk undervisning. Det er en helt anden juridisk kategori, der hører under Barnets Lov og Serviceloven – ikke Folkeskoleloven. Vejledningsbrevet ændrer derfor ikke på kommunens mulighed for at bevilge undervisningsforløb hos Den Frie Digitale Skole.


Digital specialpædagogisk undervisning fungerer som et målrettet tilbud til elever, der på grund af fx sanseoverbelastning, angst, autisme, skolevægring, mistrivsel eller højt begavelsesniveau kombineret med stress ikke kan undervises i et fysisk miljø. Her er kommunens pligt klar: Når et barn ikke kan profitere af folkeskolens rammer, skal kommunen iværksætte den indsats, der bedst imødekommer barnets behov. Undervisningspligten handler om fagligt niveau og kvalitet – ikke fysisk lokation. Digital undervisning opfylder undervisningspligten, når den står mål med kravene i folkeskolen, og det gør Den Frie Digitale Skoles undervisning.


Der er heller ingen juridisk regel om, at barnet skal have en PPV for at få bevilget en særlig støtteforanstaltning. Kommunen skal basere sin afgørelse på faglig dokumentation, men dette kan komme fra PPR, psykologudredninger, lægeudtalelser, faglige beskrivelser, trivselssamtaler eller anden relevant vurdering. Det er elevens behov, der afgør indsatsen – ikke typen af skriftlig udredning.


Derfor står det helt klart, at kommuner fortsat lovligt kan bevilge digital undervisning hos Den Frie Digitale Skole, når det er den mest hensigtsmæssige løsning for barnet. Vejledningsbrevet forhindrer ikke dette, fordi det handler om folkeskolens drift og ikke om individuelle støtteforanstaltninger etableret af kommunalbestyrelsen for at sikre et barns udvikling, trivsel og undervisningspligt.


Henvisninger og definitioner


Vejledningsbrev, 24. november 2023 (STUK)

Fastslår, at folkeskoler ikke må overlade deres almindelige undervisning – herunder special- og sygeundervisning – til private onlinefirmaer. Brevet regulerer ikke kommunalt bevilgede individuelle støtteforløb.


Definition: Folkeskolens specialundervisning

Undervisning, der udføres af folkeskolens egne ansatte efter Folkeskolelovens regler. Det er denne undervisning, der ikke må outsources.


Definition: Særlig støtteforanstaltning

En indsats efter Barnets Lov eller Serviceloven, som etableres, når et barns behov ikke kan imødekommes i folkeskolens rammer. Her kan kommunen frit benytte private aktører, herunder digital undervisning.


Barnets Lov §32

Kommunen skal vælge den indsats, der bedst imødekommer barnets behov. Individuel digital undervisning kan være en sådan indsats.


Folkeskoleloven §33

Undervisningspligten opfyldes gennem undervisning, der står mål med folkeskolens krav – uanset om undervisningen foregår fysisk eller digitalt.


Folkeskoleloven §1

Elever skal kunne blive så dygtige, de kan. Hvis den almindelige undervisning ikke fremmer elevens udvikling, skal undervisningsformen tilpasses.


Serviceloven §§32 og 52

Kommunen kan iværksætte særlige støtteforanstaltninger for børn med betydelige eller varige udfordringer – herunder undervisning i andre rammer end folkeskolens.


PDF - print klik her


ree

 
 
 

Kommentarer


Den Frie Digitale skole - Plads til alle

Den Frie Digitale Skole

Den Frie Digitale Skole er en online skole, der blandt andet tilbyder grundskolefag på alle klassetrin. Derudover tilbyder vi også en vikarløsning til skolerne. Hos DFDS gør vi meget ud af, at tilbyde løsninger, som matcher barnet. Det er vores erfaring, at børn trives bedst og engagerer sig mest, når de oplever at læringssuituationerne er tilpasset dem på alle måder.

Betalingsbetingelser

Informationer

Følg med på Facebook

    ©2023 af Den Frie Digitale Skole

    bottom of page