Ung, kend din krop

- når puberteten sætter ind, forvandles kroppen

Vi er ikke rigtig’ voksne, vi er ikke rigtig’ børn – vi er både/og og hverken enten eller” synger Bølle-Bob. Lige dér, når man rammer 10-12 års alderen og går i 4-6. klasse sker der vilde ting med både krop og sind. En voldsom periode for de fleste, og en tid hvor man som ung i den grad har brug for at mærke efter, tale om og udveksle erfaringer med andre. Men hvordan gør man det, hvis man ikke går i skole med jævnaldrende? Og måske ikke taler så meget med venner? Når mor eller far måske er både lærer, psykolog og kammerat…

Nanna får lukket op for det svære

Den Frie Digitale Skole har øje for, at børnene er hele mennesker. Det er ikke kun vigtigt at kunne læse og skrive. Man skal også trives fysisk og socialt for at vokse og blomstre. Og fra 4. klasse og frem skifter børns fokus ofte, og går fra leg til en masse tanker om hvem man er, om man er god nok, hvad de andre tænker og om de ting der sker med ens krop er normalt. For at hjælpe børnene i Den Frie Digitale Skole godt igennem den periode, har Anni lavet en aftale med Nanna. Nanna Munch er uddannet pædagog for 7 år siden og har de sidste 5 år været skolepædagog, arbejdet med AKT og været seksual-vejleder i en folkeskole. En del af undervisningen er foregået i specialklasser. For et år siden uddannede hun sig til sexolog/parterapeut. Summen af Nannas uddannelse og erfaringer gør, at hun er ualmindeligt godt klædt på til de svære snakke med børn og unge.

”For ens trivsel og selvopfattelse er det utrolig vigtigt, at man bliver klædt godt på og får den rigtige viden som ung. Alt for mange bøvler i dag med at føle sig anderledes” - Nanna

Ved at tale med børnene om det at være ung, og hvilke forandringer der sker, vil Den Frie Digitale Skole hjælpe børnene til at få et naturligt forhold til kroppen allerede fra den tidlige pubertet.

Ses vi onsdag d. 6. oktober?

Fra onsdag d. 6. oktober åbner holdet ”Ung – kend din krop”. Kurset er for 4-6. klasse, og undervisningen finder sted online hver onsdag fra kl. 15 til 15.45.

Nanna er klar med informationer der lægger op til diskussioner og snakke om, hvordan kroppen er i forandring. Hun kan hjælpe til, at de unge finder frem til, hvad der er normalt og hvad der sker med hjernen i den tidlige pubertet.

”Jeg glæder mig til at være en del af Den Frie Digitale Skole. Her er der små klasser og en tæthed og intimitet der gør, at de unge har mulighed for at åbne op for de tanker og spørgsmål de tumler med – og det foregår selvfølgelig i et trygt forum” siger Nanna

Når holdet for 4-6. klasse er kommet godt i gang, er håbet at Den Frie Digitale Skole kan udvide undervisningen til de ældre elever. Her er snakken mere rettet mod seksualitet. Det kan være hvad det er den unge føler sig tiltrukket af, hvordan man kan komme til at føle sig tryg i egen krop, om forskellige kønsorienteringer og om hvad ens følelser egentlig betyder.

SSF i grundskolen

Børn vokser i dag op i en langt mere seksualiseret virkelighed end tidligere, og som forældre er man forpligtet til at tage et ansvar for at klæde dem på til den virkelighed. Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab (SSF) er obligatorisk for børn i danske grundskoler. Målet er at styrke børn og unges trivsel og at give dem et naturligt forhold til grænser og seksualitet. Det er helt op til den enkelte skole at finde ud af, hvordan man kommer rundt om emnet. I hjemmeundervisning kan netop sundheds- og seksualundervisning være virkelig svært at tage hul på. Spørgsmål om pubertet, menstruation osv. kan give meget røde kinder og befippede svar fra selv de mest cool forældre. Måske er det derfor tid til at ”udlicitere” den del af undervisningen til erfarne og super-seje Nanna og Den Frie Digitale Skole.