Terminsprøver ved Den Frie Digitale Skole: Her er det trygt at øve sig

Prøver og eksamen vil til altid være en god mulighed for svedige håndflader. Det er den tid, hvor præstationsangsten danser på bordet til lyden af tiggende elever, der beder den om at falde lidt ned. At gå til prøve er svært. Ens resultater kan hurtigt komme til at afhænge af, hvor godt man fungerer i en prøve situation. Derfor er det vigtigt at øve sig. Det vil Den Frie Digitale Skole gerne hjælpe med. For terminsprøver behøver ikke nødvendigvis foregå i en overfyldt gymnastiksal, de kan også foregå lige der, hvor eleven er tryggest. Den Frie Digitale Skoles terminsprøver er online, som alt skolens undervisning. På den måde sikres en rolig, støttende og omsorgsfuld prøvegang. Gennem alle prøverne vil der sidde en vejleder klar til at hjælpe, og fokusset er på at støtte eleven til den rareste oplevelse af prøven som muligt.

Prøver uden stress

Kan du huske den uro, der hang i luften lige inden prøven startede? Du forsøgte måske at småsnakke med sidemanden, blot for at aflede fra den nervøse energi, der langsomt banede sig vej op til hovedet. Øjne, der konstant holdt øje med det skæve Ikea ur, som hang over døren. Kabler udgjorde infrastrukturen, mens bordene langsomt blev fyldt op med printere, opladere og klodsede skriveartikler. Længst fremme sidder forsvarsstyrken klar til at forsvare den retfærdige test-proces og undgå at svare på spørgsmål.

Folkeskolens terminsprøver er del af 9. klasses-året, og med test-emner som retskrivning og matematik uden hjælpemidler, kan det også hurtigt blive meget alvorligt, når eleverne, for allerførste gang, skal prøve at sidde i en eksamenssituation, på trods af, at det ”bare” er for at øve.

Selvom nervøsiteten nok ikke lige forsvinder ud af de blå, fik de tilmeldte unge til Den Frie Digitale Skoles terminsprøver dog lov til at prøve at ændre billedet en smule. Alt unødvendig stress og angst blev fjernet, ingen stor gymnastiksal fuld af elever, ingen lærere, der kigger en over skuldrene hvert sekund og ingen nye og overvældende stimulanser.

De unge fik plads til at fokusere på selve prøven uden at skulle bruge energi på unødvendige udfordringer. Ro til at være med på lige vilkår som alle andre. De sad derhjemme, de havde altid en vejleder klar til at hjælpe med spørgsmål, og de havde ro og plads til at fordybe sig i selve prøven.

Hvordan foregår digitale terminsprøver

Den Frie Digitale Skole fokuserer på, at det skal være den bedst mulige oplevelse for den enkelte elev, lige præcis dét er koncept for terminsprøverne. Alle prøverne starter med en introduktion fra en vejleder, så alle spørgsmål og tvivl er dækket ind. Teknik, regler og opgaven, alt bliver forklaret, så den prøvetagende ikke starter prøven uden at have forstået opgaven. Derefter forlader de unge mødet og kæmper igennem opgaverne. Der vil under hele prøven sidde vejledere klar til at svare på spørgsmål. Når tiden er gået afleverer de unge opgaven. Sådan foregår alle prøverne. Man kan melde sig til dansk, matematik, engelsk og fysik/kemi eller blot vælge de relevante ud. Prøveplaner finder du på dette link og det foregår i november på lørdag formiddage så alle har en chance for at deltage. I linket vil du også kunne tilmelde dig.

I løbet af en uge vil en censor have rettet opgaverne, og de vil derefter give dig en karakter medmindre du har bestilt mundtlig feedback med resultaterne, hvor censoren vil komme med tips og gode råd, ud fra den unges individuelle håndtering af prøven, så de unge er rustet til at tage til eksamen.

En elev fortæller:

En af eleverne, der sidste år var til prøve var 15-årige Zazie. Hun havde modtaget undervisning i matematik gennem Den Frie Digitale Skole og tog imod tilbuddet om at deltage i skolens terminsprøver. Hun fortalte, at hun godt kunne lide den måde skolen støttede eleverne på, og at der altid var nogen klar til at hjælpe. Hun fandt ud af, hvad hun skulle huske på til næste gang, og hvordan hun kunne bruge dét, hun havde lært ved Den Frie Digitale Skoles terminsprøver. Det viste sig også meget tydeligt, da Zazie noget tid efter tog op til hendes folkeskoles terminsprøver. Her blev hendes matematik lærer ganske chokeret over hendes resultater. Hun havde fagligt rykket sig helt vildt. Læreren fortalte, at det var første gang i hans karriere, at en elev havde gået så mange karakterer op. På den måde tog Zazie alle de erfaringer, hun fik ved Den Frie Digitale Skoles terminsprøve til at præstere bedst muligt på de fremtidige prøver.

Vigtige lektioner og resultater, der imponerer

For mange af de unge er det første gang, de er i en prøvesituation, og det giver i sig selv nogle problemer. Timerne var ikke så lange som normalt, eller koncentrationen vælger at forlade lokalet i løbet af de sidste timer. Alt sammen vigtige ting at huske til næste gang. Ved at have oplevet og øvet alle disse ting, vil de unge kunne gå fra prøverne med en forøget selvtillid og mulighed for at arbejde med sine styrker og svagheder, noget som censor også gerne kommer med råd til. Det er frivilligt, om de unge vil have karakteren at vide. Hele formålet med prøverne er, at eleverne skal øve sig i et sikkert miljø.

Ved at opleve en tryg og støttende prøve kan de unge få det fulde udbytte af prøverne, nemlig at teste prøverne af og øve sig i det at skulle præstere under pressede situationer. De unge vil derved være endnu mere klar og forhåbentlig få taget noget af bekymringerne fra sommerenes prøver.

Der er ingen grund til at presse barnet ud i en situation, de ikke er tryg ved, det gavner hverken barnet eller resultatet. Ved at tage prøverne online kan eleverne trække vejret og tage det i mindre skridt. Grundene for at tilmelde sig er mange, og med resultater, der mindst har fået mindst en matematik lærer til at falde bag over, kan de nye prøvetagende godt glæde sig til dette års prøver.