top of page

Mads' trivsel er mors kompas

I denne blog møder vi Mads og mor Mette, der i 4 år har været tilknyttet Den Frie Digitale Skole med fuldt skema.


En voldsom skolestart i en folkeskoleklasse med ekstremt udadreagerende børn, alt for mange vikartimer og uden voksenstyring, var rammen om Mads´ første år i grundskolen. 

 

For forældrene i klassen var det tydeligt, at tingene ikke fungerede ret godt på den skole hvor Mads gik, og derfor var der ofte forældre der brugte en fridag på simpelthen at følge med gennem hele skoledagen. Skoledagen var konfliktfyldt og mor Mette følte at skolen stille og roligt tabte klassen. 

 

Hun var medlem af trivselsrådet og kæmpede med alt hvad hun havde at give, for at få tingene vendt, men desværre uden held. Først forlod ét barn klassen, herefter tog Mads afsked med klassen og i dag er der meget få elever tilbage af den oprindelige klasse. Resten har fundet andre veje i skolesystemet.

 

”Vi kunne ikke lægge barn til det længere. Vi havde fuldstændig mistet tilliden til skolen. Derfor meldte vi Mads ud af folkeskolen og ind i en privatskole, hvor alle i klassen faktisk kom fra andre skoler” - Mette

Mads startede i 2. klasse på en privatskole. Vi ønskede en skole med tydelighed, klare forventninger og trygge rammer. Privatskolen var forholdsvis ny. Alle børnene i klassen kom derfor fra andre skoler og hele grundholdningen var, at der skulle være plads til alle. Hele skoleåret i 2. klasse gik fint. 


3. klasse og fokus på faglighed


I løbet af 3. klasse skete der noget. Skolen og lærerne ville have mere fokus på faglighed og ønskede at se fremad. Vi oplevede et kæmpe skifte fra fokus på trivsel til fokus på faglighed. Lærebøgerne tog et voldsomt hop opad i niveau og flere af børnene ”halsede efter” for at følge med. Skiftet gjorde, at Mette mærkede, at det solide samarbejde hun havde haft med skolen, var byttet ud med at der nu hele tiden var noget i vejen. Som om samarbejdet startede et nyt sted. Da Mette blev kontaktet af skolen, kunne hun ikke genkende fortællingen om Mads. Efterhånden fandt hun ud af, at andre forældre til børn i klassen havde præcis samme oplevelse… Der kom skolepsykolog ind over klassen og sidstnævnte kunne berette, at det var sunde reaktioner Mads kom med. Mads oplevede, at enkelte børn fik lov at styre slagets gang i klassen.

Mads og familien gik fra at være glad for privatskolen til at mangle tillid til de voksne og samarbejdet. Mads var ked af det. Han virkede skoletræt og udmattet. Han skulle konstant indfri de voksnes forventninger, selvom han følte han gjorde det så godt han kunne. Han havde mange dage med ondt i maven og hvor han ikke ville i skole. Da Mads til sidst var så træt at han heller ikke havde overskud til at gå til fodbold, en sport han ellers elskede, vidste Mette at hun måtte tænke nye tanker.

Mette gik i tænkeboks. Hun tænkte, at hele grunden til at grundskolen er opbygget som den er, er for at der skal være en social fællesskabsramme. Og den ramme fungerede ikke. Det at Mads skulle få energien og lysten til at være social tilbage, blev for en stund det primære fokus for hende – og så blev sommerferien ellers brugt på at google og blive medlem af forskellige Facebook grupper. For noget måtte ske.

Op til skolestart i 5. klasse meldte Mette Mads ud af privatskolen. Hun ville tage opgaven på egne skuldre. Give Mads en mulighed for at få ro på. Hos sin søster hørte hun om Den Frie Digitale Skole og tog kontakt til Anni. I 5. klasse blev Mads meldt til med fuldt skema på online skolen.


Hverdagen med online skole


Mette er selvstændig og kan arbejde hjemmefra. Så når Mads skal i skole, går de to hver til sit og arbejder på egen hånd på computeren. Mette følger op hver 3. måned og taler med både Mads og Den Frie Digitale Skoleom tingene fungerer og om der skal skrues op eller ned for undervisningen. Efter ganske kort tid i online skolen havde Mette igen en glad dreng. Han havde igen lyst til at lære, til at gå i skole og til at spille fodbold. Han har siden starten for knap 4 år siden blomstret både fagligt og socialt. Fagligt går det faktisk så hurtigt, så han er rykket et klassetrin op.


model foto.
model foto.

 

​​​​​​​​​Udover konstant at tilpasse undervisningen til eleverne, tilbyder Den Frie Digitale Skole også andet end de gængse grundskolefag, og Mads har både været med til madlavning en gang om ugen og deltaget i bagekursus og skak – og i 9. klasse har han endda undervist andre elever i skak. Iflg. Mette har det gjort en kæmpe forskel for Mads, at skolen også tilbyder andre aktiviteter, som er interessebaserede. Det giver et tilhørsforhold til skolen. Mads har også mødtes med 2 elever fra skolen til en udflugt til Bakken, og har deltaget i Den Frie Digitale Skoles sommerfester. 

Men er det ren fryd og gammen af skifte til onlineskole? Nej. Iflg. Mette er der fordele og ulemper ved alt. Mette har valgt at arbejde hjemme fra de sidste 4 år, hvor Mads har været tilknyttet Den Frie Digitale Skole. Så har de to ”mødtes” i pauserne og spist frokost sammen. For Mette har det været vigtigt, at Mads ikke sad alene derhjemme. Netop dét var en vigtig overvejelse inden hun tog springet og fik Mads i gang online, ligesom det har været vigtigt for hende konstant at følge med i om Mads trives:


”Tager man ens barns læring på egne skuldre, så skal man være parat til selv at tage ansvar. Det var svært lige i starten at stå i skiftet, men jeg bruger Mads´s trivsel som kompas: Trives han? For så fortsætter vi med det der fungerer! ” - Mette

Og så er der jo økonomien. Da Mette har valgt 100% selv at tage beslutninger om Mads´ skolegang, har hun også valgt selv at betale. Hun ser det som en prioritering at finde pengene til Mads´ undervisning. Andre går den tunge vej gennem godkendelser og samtaler med kommunen, og får dele eller hele undervisningen betalt af det offentlige.

Mette har mødt forskellige reaktioner i forhold til valget om online skole. Mange er positivt nysgerrige på hvordan en hverdag i en online skole kan se ud og spørger indtil det faglige og hvad med det sociale? For omgivelserne kan godt undres over den beslutning Mette har taget og nogle synes det falder for meget uden for normen. Et helt typisk spørgsmål er også: ”Hvilken diagnose har dit barn så?” Men Mette oplever at det primært bunder i at mange simpelthen ikke ved, at online skole er en mulighed.

Mads har ingen diagnoser og det lå bestemt ikke i kortene at Mads skulle gå i online skole, men han stortrives i skolen og med den hverdag og de muligheder det giver, og så har de stået fast og holdt ved beslutningen. 

Nu venter 9. klasse afgangseksamen, og derefter venter et sabbatår hvor Mads og familie skal ud at rejse. Ingen ved hvad fremtiden bringer… Mads er stadig meget ung, da han sprang et klassetrin over. Hvem ved, måske skal Mads på efterskole, måske på gymnasiet. En ting er i hvert fald sikkert: Mads og familien har ikke travlt. Der skal være plads, rum og tid til at mærke efter, hvilken retning der er den rigtige.

 
 
 

Kommentarer


Den Frie Digitale skole - Plads til alle

Den Frie Digitale Skole

Den Frie Digitale Skole er en online skole, der blandt andet tilbyder grundskolefag på alle klassetrin. Derudover tilbyder vi også en vikarløsning til skolerne. Hos DFDS gør vi meget ud af, at tilbyde løsninger, som matcher barnet. Det er vores erfaring, at børn trives bedst og engagerer sig mest, når de oplever at læringssuituationerne er tilpasset dem på alle måder.

Betalingsbetingelser

Informationer

Følg med på Facebook

    ©2023 af Den Frie Digitale Skole

    bottom of page