Juleafslutning på den digitale måde

Juleafslutning, en obligatorisk del af den klassiske folkeskole. Et punktum på et halvt år med test, tændstikdiagrammer og tegnsætning. En traditionel folkeskole juleafslutning ville have stået på en tur ned til den lokale kirke i en omgang ubeslutsom slud. Kirkerummet ville have været fyldt med snotnæser, som ville have løbet en del hurtigere end tiden, til en prædiken fyldt med alt for åbenlyse referencer til årets julekalendere, de mest hippe salmer og et regelmæssigt ”SHHH”, fra en lærer som træt har talt ned sammen med kalenderlyset. I år er det anderledes. Alt er online. Det kender Den Frie Digitale Skole. Skolen er nemlig selvlærte eksperter i online undervisning, og kører alt undervisning digitalt, corona eller ej. Dilemmaet var der dog stadig: hvordan holder man en juleafslutning, når eleverne sidder bag skærme rundt omkring i hele landet? Svaret skulle findes i en tradition lige så gammel som rejecocktailen. Forsamlingshusets bestseller: Banko.

Så er der BANKO!

Det var det velkendte smil fra Anni, familierne loggede ind til tirsdag d. 22. december kl. 19:00. Julen havde listet sig ind i de fleste hjem, og enkelte havde også groet en nissehue frem til lejligheden. 20 familier havde printet, tegnet eller fundet bankoplader frem. Spillet kørte derudad, og selvom banko-sejren havde besluttet at spille kostbar, gjorde det ikke noget. Alle var dybt koncentrerede. Hovederne faldt hver gang, et tal blev råbt op. Det enestående tal skulle fanges og indespærres. Mellem tal, spontane banko-opråber jokes og familiemedlemmer fandt den første bankovinder vej. Præmier skal der til, og selvom det ikke var en halv pattegris, gik de som varmt brød. Gevinsten var brætspil til at varme julestuerne op. Vinderen fik tilsendt en liste og kunne så vælge, hvilket brætspil, der skulle sendes hjem til dem og fylde de mørke eftermiddage med latter.

Fordelene ved en digital juleafslutning

Udover bankos umiskendelige kvaliteter er der andre fordele ved at holde sådan en digital juleafslutning. Det giver eleverne en mulighed for at se hinanden. Der går 47 elever i Den Frie Digitale Skole. Alle er eleverne forskellige. Nogle går på hold med flere elever, mens andre får eneundervisning. Nogle kæmper med udtalelsen af engelske verber, mens andre med at beskrive kemiske reaktioner. Der er ikke en bestemt slags elev på skolen. Derfor er det, at se de andre elever, så vigtigt. Det er vigtigt at se ligheder og forskelligheder. Se, at der er mange, der har behov for tilbuddet om en anden skolegang. Selvom det ikke bliver den dybtfølte snak over banko, kan det være nok, bare det at se dem. At vide de er der. Vide at der i hvert fald sidder 46 andre børn og unge derude, der også synes, det er svært. Opdage man ikke er den eneste.

Et glimt af en hverdag

Juleafslutningen gav også søskende og resten af familien en mulighed for at være med til en del af børnenes hverdag. Det er meget forskelligt, hvor meget forældrene er inde over undervisningen af deres børn. Selvom corona har gjort online undervisning til en velkendt mantra, er det stadig vigtigt for familien at se, hvad det egentlig er, eleverne laver, når de logger sig ind i det online klasselokale. Der kunne bankospillet sætte nogle billeder på nogle af de mange spørgsmål, eleverne kan få til daglig. Eleverne kunne trække familien med ind i en verden, hvor det er dem, der ved hvordan det fungerer. De kunne vise med stolthed: Det her er min skole.

Seje elever

Alle de små skærme blev fyldt med vinkende hænder, da spillet efter anden omgang var slut. God jul lød gennem højtalere, headphones og computere. Det var sidste gang, eleverne var inde i deres digitale klasseværelse dette år. Det rundede skoleåret 2020 af. Et år, der udover at være fremtidige årtiers samtaleemne, også er et år, hvor der er blevet kæmpet. Her på Den Frie Digitale Skole er der blevet kæmpet med alt fra spansk til programmering. Udover den kamp fag og skole kan være i sig selv, er kampen ovenikøbet kæmpet for mange med en ubehagelig medspiller med på skulderen. Medspilleren kan være alt fra usikkerhed og dårlige erfaringer til diagnoser. Ved juleafslutningen fik den ubehagelige medspiller sig en knytnæve lige på næsen. Det var det, året var klaret. Eleverne havde gjort det. De havde mødt op, selv på dage, hvor medspilleren havde syntes, det var en dårlig ide. De havde lavet lektier, selvom medspilleren mente, at de nok ikke kunne finde ud af det. De havde fulgt undervisningen, selvom medspilleren havde hvisket, at det aldrig kom til at lykkes. Alt det gjorde de på trods.

Det er sejt. Det er en sejr, som eleverne godt kan tage med ind i det nye år.

Så fra Den Frie Digitale Skole ønskes alle seje elever og familier god jul og godt nytår.

Har du lyst til at høre mere?

Har du fået overdrevet lyst til banko og kunne måske endda godt tænke dig at høre lidt mere om, hvad Den Frie Digitale Skole kan tilbyde dit barn, så klik her for at læse mere.

Hvis du hellere vil snakke med kvinden bag det hele, Anni Pilgaard Christiansen, kan du booke en gratis indledende samtale her.