Det eneste der er lykkedes, er Den Frie Digitale Skole

Opdateret: 25. maj 2020

Det eneste der er lykkedes, er Den Frie Digitale Skole”. Ordene kommer fra Mads Laursen, far til 15 årige Michael, der i 2½ år har været fraværende fra skole på grund af skolevægring.

Fuld af frustration

Ordene opsummerer en fortælling, der er præget af frustrationer. Frustration over, at der ikke var hjælp at hente i skolesystemet, dengang Michael kom ud for en særdeles ubehagelig oplevelse i skolen.

Frustration over et uhensigtsmæssigt samarbejde med skole og kommune.

Frustration over, at der ikke er et systematisk tilbud til børn som Michael, der ikke har en diagnose, men som alligevel har brug for hjælp.

Og en frustration over at stå magtesløse som forældre, der vil deres barn det bedste, men føler de er overladt til en “prøv-dig-frem-model”.

Michael kan ikke gå i skole, men han vil gerne lære

På grund af sin skolevægring, kan Michael ikke gå i skole. Men han vil rigtig gerne lære. Han er dygtig og faglig stærk, men er utryg ved at være i skolen.

Det har betydet, at Michael ikke har været i sin klasse i 2½ år - og kun har modtaget sparsom undervisning i denne periode.

Hvad stiller man op med et barn, der gerne vil lære, men som ikke kan gå i skole?

Det spørgsmål har Michaels forældre stillet sig selv i lang tid - indtil en dag, der kom et lys for enden af tunnellen.

Jeg læste i en Facebook-gruppe for forældre til børn med skolevægring, at nogle dér, havde god erfaring med Den Frie Digitale Skole. Så jeg læste mere om det, og kunne med det samme se, at det kunne være en mulighed for Michael” fortæller Mads Laursen og fortsætter:

Michael er rigtig god til det med computeren, det er jo der han lever sit liv, så digital undervisning var lige sagen”.

Familien tog hurtig kontakt til Anni, der driver Den Frie Digitale Skole, og fik sidste efterår sat gang i et online undervisningsforløb i fagene dansk, engelsk og matematik.

Michael bliver gladere og gladere dag for dag

Efter lidt tilvænningstid, hvor Michael mødtes med Anni online til den planlagte undervisning, blev undervisningen en rigtig god rutine, hvor forældrene kunne se, at deres søn trives med igen at få undervisning.

Michael bliver gladere og gladere for hver dag. Han glæder sig til sin undervisning hver dag. Vi kan se, han har fået meget mere selvtillid end før, fordi han bliver sikker på sin faglighed - og at det giver ham noget at stå op til - og noget at tage sig til i hverdagen” fortæller Michaels far, Mads Laursen, der betegner bekendtskabet med den Frie Digitale Skole således:

Havde vi ikke fundet Den Frie Digitale Skole, havde vi ingenting. Anni har formået at nå ind til Michael, og de har fået en virkelig god relation. Anni har fanget ham lige der, hvor han var og set de behov, som Michael har i forhold til at lære og blive udfordret fagligt. Anni roser og hjælper og forstår hans situation. Det gør en stor forskel”.

Vi holder fast i Den Frie Digitale Skole

Undervisningen i Den Frie Digitale Skole har givet Michael et fagligt boost. Han ved, han kan det han skal kunne, når han måske en dag, er klar til at komme tilbage til skolen eller et andet undervisningstilbud. Det har endda sat gang i tankerne, om et efterskoleophold kunne være en mulighed.

Vi har vendt mange ting i relation til Michaels uddannelse. Vi har fundet ud af, at der også er mulighed for at tage en ungdomsuddannelse online, så det kan være en løsning. Indtil videre holder vi dog helt sikkert fast i Den Frie Digitale Skole - det er vores eneste holdepunkt”, forklarer Mads Laursen og tilføjer:

“Jeg vil gerne anbefale familier, der er i samme situation som os, at gøre brug af Den Frie Digitale Skole. Det kører bare og er et helt fantastisk koncept”.

Vil du vide mere

Er du blevet nysgerrig på Den Frie Digitale Skole, så læs mere om skolens tilbud her - og book gerne en gratis indledende samtale med Anni Pilgaard Christiansen, som driver Den Frie Digitale Skole.

1.368 visninger0 kommentarer