Nu er ordblindhed ingen hindring for at have dansk

Sommer på 10 år er en glad og frisk hestepige. Hun er social og glad for at være sammen med sine venner. Men at gå i skole er ikke let for Sommer, der har svær skolevægring.

Derfor er hun i flere år blevet hjemmeundervist af sin mor, Camilla. Og det har fungeret rigtig godt for alle fag. Dog lige på nær dansk.

Det har undret mig, at dansk var sådan en udfordring for Sommer, når de andre fag går let. Men det viste sig jo at have en naturlig forklaring” – sådan siger Camilla om motivationen for danskundervisningen i hjemmet.

Ordblindhed var forklaringen

Der var en naturlig forklaring på den manglende lyst til dansk-opgaverne. Det viste sig nemlig, da Sommer startede i Den Frie Digitale Skole, at hun er ordblind.

I Den Frie Digitale Skole modtager Sommer undervisning i matematik og dansk, som et supplement til hjemmeskolingen.

I Den Frie Digitale Skole blev min datter ordblindetestet. Fordi det viste sig, at hun er ordblind, har hun nu fået adgang til ordblinde-hjælpemidler - og det har virkelig givet et gennembrud” beretter Camilla.

Hjælpemidler gør det lettere at læse og skrive

Ordblinde elever har mulighed for at få støtte fra forskellige hjælpemidler, der bistår dem i processen med at læse og skrive. Det program Sommer benytter, hedder AppWriter.

Det er hun rigtig glad for. Faktisk var det en stor lettelse for Sommer at få at vide, at hun er ordblind. Nu har det sin årsag at dansk er svært. Hun har aldrig før haft lyst til at læse bøger, men nu hører hun lydbøger. Det er med til at hun lærer endnu mere”, fortæller Camilla.

Den Frie Digitale Skole giver tryghed og tillid

Både mor og datter får meget ud af bekendtskabet med Den Frie Digitale Skole.

Som hjemmeunderviser fortæller Camilla, at det er rart at have sparringspartnere vedr. datterens undervisning.

Hun oplever en rigtig god dialog med lærerne, som underviser Sommer, og som gerne tilrettelægger undervisningen sammen med Camilla.

Camilla fortæller: ”Jeg oplever virkelig at lærerne har en personlig interesse i Sommers undervisning. De er gode til at gøre undervisningen personlig og vedkommende. At tage udgangspunkt i de ting, der interesserer Sommer. På den måde lærer hun meget. Det giver stor tryghed og tillid”.

Der er ro i Den Frie Digitale Skole

Noget af det, Sommer er mest glad for, når hun har undervisning i Den Frie Digitale Skole er, at der er ro. Der er ingen i klassen som laver ballade, får skæld ud eller som larmer.

Den Frie Digitale Skole giver Sommer en god følelse af at ”gå i skole” samtidig med at vi bruger hjemmeundervisningen. Hun får mere og mere selvtillid og bliver mere selvstændig.

Jeg kan se, det er godt for hendes personlige udvikling. Det betyder meget, at et barn som Sommer har et miljø, hvor der er ro til at lære”, konkluderer Sommers mor og tilføjer:

”Det som gør at Den Frie Digitale Skoles koncept virker så godt er, at materialet er nemt at gå til, undervisningen er personlig og tilrettelagt efter den enkelte elev”.

Vil du vide mere

Er du blevet nysgerrig på Den Frie Digitale Skole, så læs mere om skolens tilbud her - og book gerne en gratis indledende samtale med Anni Pilgaard Christiansen, som driver Den Frie Digitale Skole.