Nu er det ikke længere en plage at have matematik

For 17-årige Pablo, der går på STX og drømmer om at læse sprogfag på universitetet, har det med matematik fyldt en hel del i hans bevidsthed.

Han har haft et lidt anstrengt forhold til faget gennem sin skoletid. Det har været svært at knække koden til matematikken - og med egne ord, beskriver Pablo matematiktimerne som ”lidt af en plage”.

Jeg vil lære matematik

Med baggrund i det anstrengte forhold til matematik, tog Pablo en beslutning.

Nu skulle det være slut!

Nu ville han forstå matematik og blive bedre til faget.

Det var i den forbindelse, kontakten til Den Frie Digitale Skole blev skabt.

Hende der, vil jeg gerne have som lærer

Efter et online opstartsmøde, hvor Pablo mødtes med Anni, der er stifter af Den Frie Digitale Skole, var Pablo ikke i tvivl om, at hun var den helt rette til at lære ham om matematikkens muligheder.

Anni er bare så venlig og nem at snakke med. Og da jeg havde haft den indledende samtale med hende, var jeg helt klar på, at hende der, hende vil jeg gerne have som lærer” fortæller Pablo om mødet med Den Frie Digitale Skole tilbage i juni.

Nu forstår jeg matematik

Der gik faktisk kun ganske kort tid med undervisning, før Pablo knækkede koden til matematikken, og det gik op for ham, som han selv beskriver det:

Matematik er jo ikke så slemt”.

Han forklaring på, hvordan forandringen kunne indtræffe så hurtig, er tilgangen til at undervise i Den Frie Digitale Skole:

At få undervisning i Den Frie Digitale Skole er ikke så fastlåst. Der blev taget udgangspunkt i, hvad jeg kan og hvad jeg mangler, og Anni var rigtig god til at spotte, hvad jeg fagligt havde brug for.

Og så fik jeg lov at prøve mig frem. Hvis det ikke var helt korrekt forklarede Anni eller Rie mig hvorfor – og fortalte mig om den rigtige løsning. Så kunne jeg prøve igen og fik det rigtigtfor nu havde jeg jo forstået matematikken – og ikke bare fået at vide, hvad der var rigtig eller forkert”.

Fra hadefag til ”hey, det er fedt-fag”

Det at have opnået en forståelse af matematikkens væsen, har åbnet en helt ny verden for Pablo.

Han fortæller med begejstring om en oplevelse i gymnasiet, der i den grad har cementeret, at matematikken ikke er en plage mere:

Vi fik udleveret nogle opgaver i matematik, og skulle arbejde med dem. Jeg gik i gang, og det viste sig, at det var let for mig. Jeg var hurtig færdig, og det var rigtigt, det jeg havde regnet ud. Min lærer sagde, at jeg kunne få nogle ekstra opgaver næste gang, fordi jeg var så hurtig færdig”.

”Og jeg var bare sådan: Hey – det her er fedt, at kunne”!.

Mere selvsikker

For Pablo har det at knække den matematiske kode betydet, at han er blevet meget mere selvsikker og fået et helt afslappet forhold til matematik:

Jeg har udviklet mig rigtig meget i matematik, og det, at jeg har forstået hvordan det fungerer, og kan løse opgaverne, betyder meget.

Før var jeg meget genert og lidt nervøs, men nu har jeg selvtillid, og ved at jeg kan. Og det er fordi undervisningen i Den Frie Digitale Skole har lært mig, at jeg kan mere end jeg tror.

Det har Anni været god til at vise mig”.

Vil du vide mere

Er du blevet nysgerrig på Den Frie Digitale Skole, så læs mere om skolens tilbud her - og book gerne en gratis indledende samtale med Anni Pilgaard Christiansen, som driver Den Frie Digitale Skole. Book aftale her