Kommunalt tilsyn

- din sikkerhed for, at undervisningen i Den Frie Digitale Skole lever op til kravene

En beslutning om at melde ens barn ud af folkeskolen og starte online-undervisning op med Den Frie Digitale Skole, er en kæmpe beslutning, som kaster en masse spørgsmål og bekymringer af sig for forældrene: Kan mit barn agere i online undervisning? Når mit barn de ting man skal kunne? Er kvaliteten af undervisningen i orden?

Og det ér en stor beslutning. For når man melder et barn ud af folkeskolen, er det 100% forældrene der har ansvaret for, at barnets undervisning er i orden. Hjemmeundervisningen skal leve op til de krav børnene mødes med i folkeskolen, og hver enkelt kommune skal gennemføre tilsyn med hjemmeundervisningen 2 gange årligt.

Victors mor og far tog beslutningen

For Victors mor og far var det bestemt ikke en let beslutning at melde deres 14-årige dreng ud af folkeskolen. Men det gik ikke… Victors angst spændte ben for ham, skolevægringen voksede og det var tydeligt for mor Vibeke, at der skulle ske noget andet.

Vibeke ønskede fortsat, at kunne samarbejde med Victors folkeskole, for håbet var, at han kunne komme tilbage til skolen hurtigst muligt. Derfor bad hun om et møde med skolens inspektør, hvor hun fortalte om Den Frie Digitale Skole. Vibeke blev mødt med skepsis over planerne. Inspektøren havde ikke hørt godt om alternativ undervisning og fortalte, at mange udbydere af ene-undervisning ikke lever op til reglerne. Da Vibeke fortalte Anni fra Den Frie Digitale Skole om skolelederens bekymring, ringede Anni til skolen. Hun fortalte om indholdet i skolen, læreplaner, kommunalt tilsyn og alt hvad der ellers hører med. Og skolelederen blev heldigvis mere åben overfor det alternativ, som Victors forældre havde fundet.

I januar 2021 – midt i 8. klasse – startede Victor op i Den Frie Digitale Skole. Det krævede en masse af både Victor og hans mor, men ret hurtigt kunne Victors forældre mærke en ændring. Victor blomstrede og hans selvtillid voksede. Vibeke fortæller, at hun flere gange er blevet bekræftet i, at det var den rigtige beslutning, at melde Victor ind i Den Frie Digitale Skole. Senest var da Victor for nylig sagde:

”Jeg troede ikke jeg kunne, men nu VED jeg, at jeg kan!”

Den intensive undervisning giver pote, og Victor bliver mere og mere selvsikker for hver dag der går. Fra at han i folkeskolen fagligt lå under niveau i forhold til hans jævnaldrende, er han nu over niveau.

Tilsynet kom på besøg

Efter nogle måneders indmeldelse i Den Frie Digitale Skole, blev Vibeke ringet op af skolekonsulenten fra Odsherred Kommune. Det var tid til ét af de to årlige tilsynsbesøg. Konsulenten ville komme på besøg for at tale med Vibeke og Victor. Anni fra Den Frie Digitale Skole ville også gerne deltage online i en del af mødet.

Og besøget viste sig at være rigtig behageligt. Vibeke havde på forhånd informeret skolekonsulenten om, at det var Den Frie Digitale Skole der underviser Victor. Skolekonsulenten kom med åbent sind og var meget positiv.

Først sad Victor, Vibeke og skolekonsulenten og talte om hvordan undervisningen foregik. Vibeke viste årsplanen frem, Victor fortalte om hvad han lavede i de enkelte fag og efter en halv times tid åbnede Victor computeren. Her loggede Anni fra Den Frie Digitale Skole sig på mødet. Hun kunne svare på skolekonsulentens spørgsmål om læringsplaner, undervisningsmaterialer og fremtidsudsigter. Mødet sluttede af med, at Viktor stolt viste skolekonsulenten rundt i det virtuelle klasselokale.

Hele mødet foregik i en god og positiv tone, og allerede ved mødets afslutning kunne skolekonsulenten fortælle, at undervisningen levede op til de gældende krav. Skolekonsulenten gav udtryk for, at det der foregik var solid, kompetent og professionel undervisning.

Victor er klar til næste skridt!

Vibeke fortæller, at Victor er blevet løftet både fagligt og personligt det sidste halve år. Fra ikke at ville i skole, tager han ansvar for egen læring og møder selv op til undervisningen.

”Det har givet mig ro, at mit barn er kommet i gode kompetente hænder
– og det bekræfter det kommunale tilsyn mig i, at han er!” siger Vibeke

Det går stærkt for Victor! Vibeke kan ikke helt slippe frygten for at det går for stærkt, og at han falder tilbage i angsten og lukker i igen. Derfor arbejder Den Frie Digitale skole OG Victors forældre hver dag for at bygge Victor op og støtte ham i, at han sagtens kan. Inden sommerferien er han roligt startet op med holdundervisning, så han ved hvad der venter efter ferien.

Victor er i den grad klar til 9. klasse efter sommerferien, og fra – pga. angst - kun at kunne modtage ene-undervisning online, har han nu både modet og lysten til mere: han vil i gang med gruppeundervisning med fuld pensum og undervisning HVER dag fra 8.30-12.00.

Til september kommer skolekonsulenten igen på tilsynsbesøg. Og til den tid er det for at holde tilsyn med om næste skridt i Victors udvikling kører på skinner. Og selvfølgelig gør det dét, for som Vibeke siger, så har hun masser af tålmodighed og kærlighed at give af – og det samme har Den Frie Digitale Skole!

*Vibekes søn hedder ikke Victor. Vi har af hensyn til familien valgt at bruge andre navne.