Fokus på krop og sundhed

- Idræt&Sundhed og MorgenYoga på skoleskemaet Den Frie Digitale Skole

Den Frie Digitale Skole underviser i helt almindelige grundskole-fag som dansk, matematik, engelsk osv. Men børn har masser af energi og det skal bruges. Derfor har skolen netop lavet en aftale med skønne Hellelou om 2 nye fag, der skal give eleverne røde kinder, smil på læben og masser af bevægelse.

Vi har ringet til Hellelou for at høre om hendes planer, og bare stemmen i den anden ende får én til at føle sig godt modtaget. Hellelou taler engageret og helhjertet om hendes passion for børn, krop, bevægelse og sind.

Allerede fra d. 11/2 kan elever i 6-9. klasse møde Hellelou. Hver torsdag og fredag vil hun nemlig fra 9.15-10.15 mødes med et hold friske elever.

Idræt og sundhed

Faget hedder Idræt&Sundhed og eleverne vil af Hellelou blive introduceret til forskellige motionsformer. Hun vil de første gange starte op med et fast program med fysisk bevægelse, hvor hun, med musik i baggrunden, vil guide eleverne igennem

• Opvarmning

• Kondition

• Styrke

• Smidighed

• Afspænding/afslapning

Over tid vil Hellelou tale med eleverne om deres ønsker til indholdet – hvilke ting de gerne vil udforske mere. Det kunne være, at eleverne skal danse små koreografier eller fri dans, eller måske små fysiske konkurrencer med eleverne, hvor Hellelou udfordrer dem i f.eks. planke, squad eller armstrækkere (og hvem vil ikke gerne vinde over ens lærer??) Derudover vil Hellelou arbejde med elevernes mindset:

”Sundhed er også mentalt. Vores mindset er afgørende for, hvordan vi har det. Hvad tænker du om dig selv? Hvordan påvirker dine tanker dig? Og hvilken indflydelse får dine tanker om dig selv på din hverdag?” - Hellelou

Sundhed er både den mentale sundhed, hvor man arbejder med ens mindset og tanker om sig selv, og så er det også f.eks. kost. Hvad gør ens kost ved kroppen og hjernen? Her kunne emnerne f.eks. være: Hvad gør sukker ved dig? Hvad gør gluten? osv.

MorgenYoga

Fremover kan ALLE elever OG andre i elevernes husstand deltage i en omgang MorgenYoga hver torsdag og fredag fra kl. 8.45-9.15.

”Vi skal lave HathaYoga, hvor vi blidt vækker kroppen. Vi skal mærke kroppen fra morgenen og lave øvelser, som ALLE kan deltage i uanset alder, størrelse og funktionsniveau. Det er ikke svært – det er bare rart og godt” - Hellelou

Med MorgenYoga er tanken at skabe et rum, hvor alle kan være med. Mange af Den Frie Digitale Skoles børn er hjemme hele dagen, og det er nogle af deres forældre og søskende også. En gang fælles MorgenYoga kan samle de elever, der måske sidder alene hele dagen. Men søskende og forældre ude i familierne, er altså også velkomne! Her er en aktivitet man blot skal møde op til og lade sig guide igennem. Øvelserne foregår typisk på gulvet, så sørg for at have et tæppe eller en måtte klar. Hellelou sørger for gode øvelser, der kan få smilet og glæden frem fra morgenstunden!

Hvem er Hellelou?

Hellelou bor på Fyn, hun er mor til 3 piger, plejemor til en 10-årig dreng. Derudover gør hendes baggrund, at hun i den grad er ”klædt på” til at undervise i netop Idræt&Sundhed og MorgenYoga. Først har Hellelou en uddannelse som pædagog med idræt som speciale, og dernæst er hun uddannet gymnastik-instruktør, og har undervist i netop gymnastik. Gennem årene har Hellelou udvidet hendes store viden om krop og sjæl med adskillige kurser og uddannelser. En af dem er som instruktør i mindfulness, som bygger på kognitiv terapi. Hun har læst Systematisk & Narrativ terapi. Den systematiske del handler om, hvordan man indgår i systemer (det kan være vores rolle i skolen, overfor f.eks. kommunen, men også i familien) og den narrative del handler om, hvordan vi fortæller vores egen historie om os selv.

”Jeg glæder mig virkelig til at møde eleverne på Den Frie Digitale Skole og lave sjove, seje, hårde aktiviteter med dem. Alle kan være med på holdet – det er virkelig for ALLE!” - Hellelou

På Den Frie Digitale Skole glæder vi os også til at få pulsen op og få farve i kinderne. Opstart er allerede i uge 6 og 8, og tilmelding kan allerede nu ske på info@denfriedigitaleskole.dk.