De faglige huller blev lukket i en fart

Adam er 14 år gammel. Han er glad for at gå i skole, men på grund af ME/kronisk trætheds-syndrom, har Adam meget lidt energi.

Derfor er det ikke muligt for ham at deltage i skolen på fuldt skema. Som supplement, modtager Adam undervisning i Den Frie Digitale Skole.

Undervisningen er tilpasset, så Adam kan være med - uden at blive udmattet.

Det betyder, at han 4 gange om dagen deltager i undervisning af 15 minutters varighed. Hver dag i ugen. Undervisningen veksler mellem tre fag: Dansk, Engelsk og Kristendom.

Da Adam begyndte i Den Frie Digitale Skole, var vi bekymrede for, om han fagligt var kommet bagud. Han havde de forudgående to år ikke været i skole pga. sin sygdom, og dermed mistet megen undervisning. Det var derfor helt fantastisk at se, hvor hurtigt lærerne i Den Frie Digitale Skole fik lukket de faglige huller. Det gik sindssygt stærkt”.

Sådan fortæller Adams mor, Kirstine.

Folkeskolen venter efter sommerferien

For Adam er det vigtigt at være fagligt up to date med sine skolefag. Særligt nu, hvor han efter sommerferien, skal sluses tilbage i skolen.

At komme tilbage i skole, har hele tiden været formålet med undervisningen i Den Frie Digitale Skole.

Vores mål har været at få lukket så mange faglige huller som muligt, inden Adam igen skal i skole. Anni har erfaring med at sluse børn ind i skolen igen, og derfor vil der også være et overlap mellem undervisningen i skolen og den online undervisning” fortæller Kirstine.

Overgangen er nøje planlagt:

Adam skal i indslusningsperioden, være i skole tre gange om ugen i et begrænset tidsrum. De resterende to skoledage skal tilbringes i Den Frie Digitale Skoles digitale læringsunivers.

Herom siger Kirstine:

Fordi Anni er så god til at tilpasse skema og undervisningens indhold, kan Adam godt klare at følge både skolens undervisning og undervisningen i Den Frie Digitale Skole. Og det kan han fordi skemaet er fleksibelt og målrettet – uden at hans fysiske grænser bliver overskredet”.

Den Frie Digitale Skoles tilbud er vigtigt for så mange forskellige børn

Det koncept, som Den Frie Digitale Skole tilbyder, er et virkelig vigtigt tilbud til alle de børn, som af varierende årsager ikke kan være i den almindelige skole. Her bliver de mødt, der hvor de er. De bliver set – og vi som forældre kan være sikre på, at den faglige læring er på plads. Det er SÅ vigtigt, og jeg anbefaler skolen til flere jeg kender”, fortæller Kirstine, der også sætter Den Frie Digitale Skoles mission ind i en højere kontekst.

At finde sin plads i samfundet

At Adam har mulighed for at tage sin grundskoleuddannelse med hjælp fra Den Frie Digitale Skole, giver mig som mor, en tro på, at han også kan klare den videre vej i uddannelsessystemet. Det betyder jo på sigt, at han får en uddannelse, et job – og dermed kan finde sin plads og funktion i samfundet – i stedet for at ende på en overførselsindkomst, fordi hans sygdom har hindret ham i at uddanne sig på samme vis som mange af hans jævnaldrende”.

Anni gør børn glade

Adspurgt om, hvad det er, der er helt særligt ved Den Frie Digitale Skole, er Kirstine ikke i tvivl:

Ud over at børnene får selvtillid og tro på sig selv, så har Anni opbygget en vidunderlige online skole. Hun har formået, at nå Adam fra dag ét, så han lærer noget og hurtigt får lukket hullerne, samtidig med at hun gør ham glad”.

Sidst men ikke mindst tilføjer Kirstine med et varmt smil i stemmen:

Jeg tænker, at der er mange, der kan følge mig i, at Anni kan noget helt særligt, når Adam kan blive glad ved at lære kommasætning igennem flere dage”.

Vil du vide mere

Er du blevet nysgerrig på Den Frie Digitale Skole, så læs mere om skolens tilbud her - og book gerne en gratis indledende samtale med Anni Pilgaard Christiansen, som driver Den Frie Digitale Skole.