Bjerget vogter majestætisk over dalen iklædt en krone i hvid. Kirsebærblomsternes blade skaber en fortryllet forårssnestorm. Vinden tager rismarkens hvisken med sig og spreder den nænsomt gennem skov, hav og by. Blot en kort togtur væk skifter landskabet dramatisk. Storbyen løber i neonlysets skær. Byen er klistret sammen af en blanding af fremtidens nyskabelser og fortidens umættelige traditioner. Kontrasternes land. Sådan kunne en, måske lidt for eventyrlig, rejsepjece om Japan starte. Et land, der for mange ligger hengemt i Østens mystik. Alligevel har den japanske kultur infiltreret Danmark i mange årtier, lige fra starten af 90’erne, hvor ris med rå fisk og den første Gameboy boltrede sig, til i dag, hvor messer med japansk popkultur tiltrækker tusindvis af deltagere. En popkultur, der for længst har spredt sig verden over. Ord som manga og anime har indtaget ordbøgerne og fundet en plads i manges hjerter. Alt dette skal de nye japansk hold, på Den Frie Digitale Skole, blive klogere på, mens de på en rejse ind i det nye sprog skal besøge de fjerneste kroge af den japanske kultur. De skal helt derind, hvor skrifttegn, manga og fortidens krige går i ét og giver et nyt perspektiv på verden omkring dem.
Velkommen til Solens rige.
Velkommen til japansk med Den Frie Digitale Skole.
Gør det uforståelige forståeligt
Det ene farverige billede tager det andet, mens de tegnede scener lyser smartphonen op. Ud af de dårligt forbundne høretelefoner strømmer de japanske ord og understøtter en handling, der gang på gang suger dig ind. Klokken er ved at være mange, og du har nogle lektier, der sender lange blikke fra en rodet bunke på skrivebordet. Du giver den 5 minutter mere, det er jo nærmest lektier, det du laver. Du er igen langt inde i en verden af eventyr, og du lader bare din yndlings anime serie kører derudad, men hov? Det ord har du hørt før. Du spoler tilbage, jo, det ord kender du. Det var det, I snakkede om i japansk undervisningen i onsdags. Det der før var fuldstændig uforståeligt åbner sig nu stille og roligt op. Du er på vej til at lære japansk.
Det kunne være et scenarie eleverne, på et af Den Frie Digitale Skoles japansk hold, kan spejle sig i. De er begyndt at lære japansk. Et sprog tilhørende et land med mere end 126 millioner indbyggere. Sproget består af flere skriftsprog, verbet skrives til sidst, og overordnet kan man vist godt sige, det ikke trækker de store paralleller til dansk undervisningen. Det, mener underviseren dog ikke, skal skræmme nogen væk. Man skal blot komme over, at man ikke kender noget til at starte med og derfra begynde at bygge viden på, én blok af gangen.
Det kan faktisk vise sig at blive en styrke.
En underviser, der om nogen kender sit fag
Holdets underviser hedder Søren Kromann. Han kender, for at sige det beskedent, Japan. Søren har altid været fascineret af Japan og valgte som 19-årig at skifte fra engelsk til japansk på Københavns Universitet. Den beslutning lagde vejen for hans fremtidige karriere, som han siden har brugt på at mestre det, nu ikke længere, fremmede sprog. Med to firmaer i Japan og en utrættelig videbegærlighed har det taget ham langt. Udover mange rejser frem og tilbage mellem Danmark, Japan og diverse lande i Asien er han også simultantolk. Alt dette kunne fylde sider, for han fortæller gerne om det, og fortælle det kan han, så tilskuerne blot kan sidde tryllebundet tilbage og lade sig tage med ind i en verden, hvor passionen for det japanske sprog, og ikke mindst kulturen, blot vokser ord for ord. Han håber, at noget af hans interesse for Japan smitter af på hans elever. Statistisk skulle sandsynligheden være der, elever er der nemlig rigeligt af. Han har bl.a. undervist i Japan og underviser lige nu i japansk på både Sorø Ungdomsskole og Næstved Ungdomsskole udover at være startet op på Den Frie Digitale Skole.
Undervisning skræddersyet til eleverne
I et land på Japans størrelse, og med flere tusinde års historie, er der nok emner at tage fat i. Undervisningen skal selvfølgelig omhandle det japanske sprog, hvor målet er, at eleverne i hvert fald skal lære ét skriftsprog, hvorefter de kan begynde at læse tekster på japansk. En stor del af det at lære et sprog er også det kulturelle aspekt. Eleverne, vil gennem holdet, blive klogere på Japans historie og de mange kulturelle facetter, Japan også indeholder. Alt afhænger af, hvad eleverne interesserer sig for. Undervisningen vil blive skræddersyet efter elevernes interesser. Om det er spil, cosplay, manga, anime, j-pop eller noget helt andet er lige meget. Søren er sikker på, han vil kende det og kunne trække tråde tilbage til undervisningen.
Målgruppen er elever fra 6. klasse og opefter. Der er både mulighed for holdundervisning og eneundervisning. Ved holdundervisning er det små hold på få elever ad gangen, så der er rig mulighed for at være opmærksom på den enkelte elevs niveau, ønsker og behov. Undervisningen varer en halv time.
Søren vil derudover gerne vise, at der er forskellige måder for indlæring og forventer både at bruge videoer og andre teknologiske redskaber i undervisningen. Om hans mål med undervisningen er Søren klar:
”Jeg fokuserer selvfølgelig på, at de skal have det faglige, de har brug for, så jeg vil gerne give dem så meget fagligt, som de nu kan rumme, men heller ikke mere end det. Jeg vil gerne udfordre dem, men på en måde, så de føler sig succesfuldt udfordret, så de føler: huh, det var lidt svært, men jeg klarede det.”
-Søren Kromann, underviser
Tag motivationen i hånden og prøv
Udover det japanske sprog, kultur og historie er der mange fordele ved at kaste sig over de japanske skrifttegn. Det kan nemlig blive en stor gave senere i livet at have prøvet at lære noget helt fra nul. Det kan give nogle erfaringer, og noget mod med videre, som eleverne kan trække på i fremtiden. Eleverne kan gå derfra med forøget selvtillid, da de nu kan noget, de færreste jævnaldrende kan, og endda inden for noget, de brænder for. De kan også gå derfra med nogle meget konkrete redskaber, de kan bruge igen næste gang, de skal lære noget fuldstændig fra bunden.
Hvorvidt japansk er faget, man skal kaste sig over, er motivationen det vigtigste. Alle starter fuldstændig fra nul, og alt hvad det kræver, er lysten til at dykke ned i det japanske univers. Så er du helt tosset med Japan og klar på en udfordring, der imponerer de fleste, er det kun at prøve at kaste sig ud i det.
Interesseret i at høre mere?
Sluger du den ene manga efter den anden, eller er du interesseret i Japan mere end bare en tur til det lokale sushi sted, så kan du læse mere om undervisningen på Den Frie Digitale Skole her
Du kan også booke et gratis indledende møde med lederen af Den Frie Digitale Skole, Anni Pilgaard Christiansen, her
Kilder
Comments