Samfundsfag
Om faget
I den frie digitale skole dækker samfundsfag en bred vifte af kompetencer og færdigheder, som eleverne skal tilegne sig gennem deres skolegang.
Samfundsfag har til formål at udvikle elevernes forståelse for samfundets opbygning og funktioner, politiske systemer og økonomiske sammenhænge, samt at styrke deres evne til at analysere og reflektere over samfundsmæssige problemstillinger. Gennem arbejdet med disse områder rustes eleverne til at deltage aktivt og kritisk i det danske demokrati og samfundsdebatten.
Faget kan tages både individuelt eller på et hold, afhængigt af elevens behov.
Læringsmål
Her er en oversigt over nogle af de væsentligste områder, der bliver dækket:
Demokrati og medborgerskab
Demokratiske principper: Eleverne lærer om grundlæggende demokratiske værdier som ytringsfrihed, lighed, retfærdighed og menneskerettigheder.
Politiske systemer: Forståelse af det danske politiske system, herunder Folketinget, regeringen og kommunalbestyrelser samt sammenligning med andre politiske systemer.
Økonomi
Grundlæggende økonomiske begreber: Introduktion til begreber som produktion, forbrug, indkomst, skat og budgettering.
Marked og samfundsøkonomi: Forståelse af markedsmekanismer, udbud og efterspørgsel samt hvordan økonomiske beslutninger påvirker samfundet.
Sociale forhold og velfærd
Velfærdssamfund: Lære om det danske velfærdssamfund, dets opbygning og de forskellige velfærdsordninger som sundhedsvæsen, uddannelse og social sikring.
Social ulighed: Forståelse af årsager og konsekvenser af social ulighed samt diskussion af metoder til at reducere ulighed.
Kulturelle forskelle og identitet
Kulturforståelse: Undersøgelse af forskellige kulturer og deres værdier, traditioner og normer.
Identitet: Refleksion over, hvordan kultur, religion, køn og andre faktorer påvirker individuel og kollektiv identitet.
Globalisering og internationale forhold
Globalisering: Forståelse af globaliseringens betydning for økonomi, kultur og politik samt dens fordele og udfordringer.
Internationale organisationer: Lære om organisationer som FN, EU og NATO og deres rolle i internationale relationer.
Ret og pligt
Rettigheder og pligter: Forståelse af borgernes rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder retssystemet og lovgivning.
Børn og unges rettigheder: Fokus på FN's børnekonvention og hvilke rettigheder børn og unge har.
Medier og kommunikation
Mediernes rolle: Undersøgelse af mediernes indflydelse på samfundet, politik og den offentlige debat.
Kritisk medieforståelse: Træning i at analysere og vurdere medieindhold kritisk, herunder skelne mellem fakta og holdninger.
Evaluering og refleksion
Selvrefleksion: Eleverne trænes i at reflektere over deres egen forståelse af samfundsfaglige emner og sætte mål for deres udvikling.
Feedbackkultur: Øvelse i at give og modtage konstruktiv feedback fra lærere og klassekammerater for at fremme læring og forbedring.
Projekter og tværfagligt arbejde
Samfundsfaglige projekter: Eleverne deltager i projekter, hvor de undersøger og præsenterer samfundsfaglige emner.
Tværfaglige tilgange: Integration af samfundsfag med andre fag for at give en bredere forståelse af aktuelle og historiske emner.