top of page

Samfundsfag

Om faget

I den frie digitale skole dækker samfundsfag en bred vifte af kompetencer og færdigheder, som eleverne skal tilegne sig gennem deres skolegang.

Samfundsfag har til formål at udvikle elevernes forståelse for samfundets opbygning og funktioner, politiske systemer og økonomiske sammenhænge, samt at styrke deres evne til at analysere og reflektere over samfundsmæssige problemstillinger. Gennem arbejdet med disse områder rustes eleverne til at deltage aktivt og kritisk i det danske demokrati og samfundsdebatten.

Faget kan tages både individuelt eller på et hold, afhængigt af elevens behov.

Læringsmål

Her er en oversigt over nogle af de væsentligste områder, der bliver dækket:


Demokrati og medborgerskab

  • Demokratiske principper: Eleverne lærer om grundlæggende demokratiske værdier som ytringsfrihed, lighed, retfærdighed og menneskerettigheder.

  • Politiske systemer: ForstÃ¥else af det danske politiske system, herunder Folketinget, regeringen og kommunalbestyrelser samt sammenligning med andre politiske systemer.

Økonomi

  • Grundlæggende økonomiske begreber: Introduktion til begreber som produktion, forbrug, indkomst, skat og budgettering.

  • Marked og samfundsøkonomi: ForstÃ¥else af markedsmekanismer, udbud og efterspørgsel samt hvordan økonomiske beslutninger pÃ¥virker samfundet.

Sociale forhold og velfærd

  • Velfærdssamfund: Lære om det danske velfærdssamfund, dets opbygning og de forskellige velfærdsordninger som sundhedsvæsen, uddannelse og social sikring.

  • Social ulighed: ForstÃ¥else af Ã¥rsager og konsekvenser af social ulighed samt diskussion af metoder til at reducere ulighed.

Kulturelle forskelle og identitet

  • KulturforstÃ¥else: Undersøgelse af forskellige kulturer og deres værdier, traditioner og normer.

  • Identitet: Refleksion over, hvordan kultur, religion, køn og andre faktorer pÃ¥virker individuel og kollektiv identitet.

Globalisering og internationale forhold

  • Globalisering: ForstÃ¥else af globaliseringens betydning for økonomi, kultur og politik samt dens fordele og udfordringer.

  • Internationale organisationer: Lære om organisationer som FN, EU og NATO og deres rolle i internationale relationer.

Ret og pligt

  • Rettigheder og pligter: ForstÃ¥else af borgernes rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder retssystemet og lovgivning.

  • Børn og unges rettigheder: Fokus pÃ¥ FN's børnekonvention og hvilke rettigheder børn og unge har.

Medier og kommunikation

  • Mediernes rolle: Undersøgelse af mediernes indflydelse pÃ¥ samfundet, politik og den offentlige debat.

  • Kritisk medieforstÃ¥else: Træning i at analysere og vurdere medieindhold kritisk, herunder skelne mellem fakta og holdninger.

Evaluering og refleksion

  • Selvrefleksion: Eleverne trænes i at reflektere over deres egen forstÃ¥else af samfundsfaglige emner og sætte mÃ¥l for deres udvikling.

  • Feedbackkultur: Øvelse i at give og modtage konstruktiv feedback fra lærere og klassekammerater for at fremme læring og forbedring.

Projekter og tværfagligt arbejde

  • Samfundsfaglige projekter: Eleverne deltager i projekter, hvor de undersøger og præsenterer samfundsfaglige emner.

  • Tværfaglige tilgange: Integration af samfundsfag med andre fag for at give en bredere forstÃ¥else af aktuelle og historiske emner.

bottom of page