top of page

Programmering

Om faget


I den frie digitale skole dækker programmering en bred vifte af kompetencer og færdigheder.

Programmering har til formål at udvikle elevernes forståelse for kodning og algoritmisk tænkning, samt at styrke deres evne til at løse problemer og skabe digitale løsninger. Gennem arbejdet med disse områder rustes eleverne til at deltage aktivt og kritisk i en digitaliseret verden, hvor teknologisk innovation og digital kompetence spiller en vigtig rolle.

Faget kan tages både individuelt eller på et hold, afhængigt af elevens behov. På hold vil niveauerne dog være meget forskellige.

Læringsmål

Her er en oversigt over nogle af de væsentligste områder, der bliver dækket:


Grundlæggende programmeringsfærdigheder

  • Programmeringssprog: Introduktion til et eller flere grundlæggende programmeringssprog som Scratch eller JavaScript.

  • Grundlæggende syntaks: ForstÃ¥else af grundlæggende syntaks og strukturer i programmeringssprog, herunder variabler, loops og betingelser.

Algoritmer og logisk tænkning

  • Algoritmer: Lære at forstÃ¥, skrive og implementere enkle algoritmer for at løse problemer.

  • Logisk tænkning: Udvikling af logisk tænkning og problemløsningsfærdigheder gennem programmering.

Data og variabler

  • DatahÃ¥ndtering: ForstÃ¥else af, hvordan data gemmes, manipuleres og anvendes i programmering.

  • Variabler: Introduktion til variabler og deres anvendelse i programmering for at gemme og ændre data.

Kontrolstrukturer

  • Betingelser: Lære at bruge if-else udsagn til at styre programflow baseret pÃ¥ betingelser.

  • Loops: Introduktion til loops (for, while) for at gentage kodeblokke effektivt.

Funktioner og moduler

  • Funktioner: ForstÃ¥else af, hvordan man definerer og bruger funktioner til at strukturere og genbruge kode.

  • Modularisering: Lære at opdele programmer i moduler eller funktioner for at gøre koden mere overskuelig og genanvendelig.

Fejlfinding og debugging

  • Fejlfinding: Udvikling af færdigheder i at identificere og rette fejl i programmer.

  • Debugging-værktøjer: Lære at bruge debugging-værktøjer til at analysere og løse problemer i koden.

Brugergrænseflader

  • Grafiske brugergrænseflader (GUI): Introduktion til grundlæggende koncepter i design og implementering af grafiske brugergrænseflader.

  • Interaktivitet: Lære at skabe interaktive programmer, hvor brugere kan interagere med programmet gennem inputs og outputs.

Projekter og problemløsning

  • Programmeringsprojekter: Deltagelse i projekter, hvor eleverne udvikler deres egne programmer eller applikationer.

  • Problemløsning: Anvendelse af programmeringsfærdigheder til at løse virkelighedsnære problemer.

Teknologi og etik

  • TeknologiforstÃ¥else: ForstÃ¥else af teknologiens rolle i samfundet og de etiske overvejelser forbundet med brug af teknologi.

  • Datasikkerhed: Introduktion til grundlæggende principper for datasikkerhed og privatliv.

Evaluering og refleksion

  • Selvrefleksion: Eleverne trænes i at reflektere over deres egne programmeringsfærdigheder og sætte mÃ¥l for deres udvikling.

  • Feedbackkultur: Øvelse i at give og modtage konstruktiv feedback fra lærere og klassekammerater for at fremme læring og forbedring.

Tværfaglige projekter

  • Integrering af programmering: Deltagelse i tværfaglige projekter, hvor programmering kombineres med andre fag for at skabe innovative løsninger.

  • Kreative og innovative opgaver: Opfordring til at anvende programmeringsfærdigheder i kreative og innovative projekter.

Den Frie Digitale skole - Plads til alle

Den Frie Digitale Skole

Den Frie Digitale Skole er en online skole, der blandt andet tilbyder grundskolefag på alle klassetrin. Derudover tilbyder vi også en vikarløsning til skolerne. Hos DFDS gør vi meget ud af, at tilbyde løsninger, som matcher barnet. Det er vores erfaring, at børn trives bedst og engagerer sig mest, når de oplever at læringssuituationerne er tilpasset dem på alle måder.

Informationer

Følg med på Facebook

    ©2023 af Den Frie Digitale Skole

    bottom of page