top of page

Natur/teknik

Om faget


I den frie digitale skole dækker natur og teknik en bred vifte af kompetencer og færdigheder, som eleverne skal tilegne sig gennem deres skolegang. Natur og teknik er et fag i 1. - 6. klasse. Herefterovertages det af fysik/kemi, geografi og biologi.

Natur og teknik har til formål at udvikle elevernes forståelse for naturvidenskabelige og teknologiske principper, samt at styrke deres evne til at undersøge, eksperimentere og reflektere over naturens fænomener og teknologiske processer. Gennem arbejdet med disse områder rustes eleverne til at deltage aktivt og kritisk i diskussioner om miljø, teknologi og videnskab i det danske samfund.

Faget kan tages både individuelt eller på et hold, afhængigt af elevens behov.

Læringsmål

Her er en oversigt over nogle af de væsentligste områder, der bliver dækket:


Naturvidenskabelig metode

  • Observation og undersøgelse: Eleverne lærer at udføre systematiske observationer og undersøgelser i naturen og laboratoriet.

  • Hypotese og eksperiment: Introduktion til at opstille hypoteser og gennemføre eksperimenter for at teste dem.

  • Dataindsamling og analyse: Træning i at indsamle, analysere og præsentere data fra naturvidenskabelige undersøgelser.

Biologi

  • Dyreliv: Undersøgelse af forskellige dyrearters livscyklus, levesteder og tilpasninger.

  • Planteliv: ForstÃ¥else af plantens opbygning, fotosyntese, vækstbetingelser og formering.

  • Menneskekroppen: Lære om kroppens organsystemer, deres funktioner og hvordan de arbejder sammen for at opretholde sundhed.

Fysik

  • Kraft og bevægelse: Introduktion til grundlæggende begreber inden for kraft og bevægelse, herunder tyngdekraft, friktion og energi.

  • Lys og lyd: ForstÃ¥else af, hvordan lys og lyd bevæger sig, og hvordan vi opfatter dem.

  • Elektricitet og magnetisme: Grundlæggende viden om elektriske kredsløb, strøm, spænding og magnetisme.

Kemi

  • Stoffer og materialer: Lære om forskellige stoffer og materialers egenskaber og anvendelser.

  • Kemiske reaktioner: Introduktion til enkle kemiske reaktioner og forstÃ¥else af, hvordan stoffer ændrer sig.

Geografi og miljø

  • Jordens opbygning: Undersøgelse af jordens struktur, herunder kontinenter, oceaner, bjerge og vulkaner.

  • Vejr og klima: ForstÃ¥else af vejrfænomener og klimazoner, samt hvordan de pÃ¥virker miljøet og menneskers liv.

  • Miljøbeskyttelse: Lære om bæredygtighed, naturressourcer og metoder til at beskytte miljøet.

Teknologi og innovation

  • Teknologisk udvikling: Undersøgelse af historisk og nutidig teknologisk udvikling og dens betydning for samfundet.

  • Problemløsning og innovation: Træning i at identificere problemer og udvikle teknologiske løsninger, herunder brug af designprocesser.

  • Digitale værktøjer: Anvendelse af digitale værktøjer og teknologier i naturfaglige undersøgelser og præsentationer.

Sundhed og trivsel

  • Sund livsstil: ForstÃ¥else af, hvad der bidrager til en sund livsstil, herunder kost, motion og hygiejne.

  • Førstehjælp: Grundlæggende førstehjælpsfærdigheder og viden om, hvordan man handler i nødsituationer.

Evaluering og refleksion

  • Selvrefleksion: Eleverne trænes i at reflektere over deres egne naturfaglige færdigheder og sætte mÃ¥l for deres udvikling.

  • Feedbackkultur: Øvelse i at give og modtage konstruktiv feedback fra lærere og klassekammerater for at fremme læring og forbedring.

Tværfaglige projekter

  • Projektarbejde: Deltagelse i projekter, hvor natur/teknik kombineres med andre fag for at give en bredere forstÃ¥else af naturvidenskabelige emner.

  • Kreative og innovative opgaver: Opfordring til at anvende naturfaglig viden i kreative og innovative løsninger pÃ¥ virkelighedens problemer.

bottom of page