top of page

Madkundskab

Om faget

I den frie digitale skole dækker madkundskab en bred vifte af kompetencer og færdigheder, som eleverne skal tilegne sig gennem deres skolegang. Madkundskab udføres i undervisningen i eget køkken og ingredienser indkøber familien selv. Madkundskab er en praksis/musisk fag som man skal til prøve i i 8. klasse.

Madkundskab har til formål at udvikle elevernes forståelse for madlavning, ernæring og fødevarekultur, samt at styrke deres evne til at planlægge og tilberede sunde og velsmagende måltider. Gennem arbejdet med disse områder rustes eleverne til at tage ansvar for deres egen sundhed og deltage aktivt og kritisk i diskussioner om kost og bæredygtighed i det danske samfund.

Faget kan tages både individuelt eller på et hold, afhængigt af elevens behov.

Læringsmål

Her er en oversigt over nogle af de væsentligste områder, der bliver dækket:


Grundlæggende madlavningsfærdigheder

  • Madlavningsteknikker: Eleverne lærer grundlæggende madlavningsteknikker som at hakke, snitte, stege, koge og bage.

  • OpskriftsforstÃ¥else: Træning i at læse, forstÃ¥ og følge opskrifter korrekt.

Ernæring og sundhed

  • Næringsstoffer: ForstÃ¥else af forskellige næringsstoffer, deres funktioner og hvordan de bidrager til en sund kost.

  • Kostplanlægning: Lære at planlægge og sammensætte sunde og balancerede mÃ¥ltider.

Fødevarer og madkultur

  • RÃ¥varer: Introduktion til forskellige fødevarer, deres oprindelse, sæson og anvendelse i madlavning.

  • Madkultur: Udforskning af forskellige madkulturer og traditionelle retter fra hele verden.

Fødevarebevidsthed og bæredygtighed

  • Bæredygtig madlavning: Lære om bæredygtige fødevarer og madlavningsmetoder, herunder lokale og økologiske produkter.

  • Madspild: ForstÃ¥else af madspild og metoder til at reducere det i hverdagen.

Hygiejne og sikkerhed

  • Køkkenhygiejne: Træning i korrekt køkkenhygiejne, herunder hÃ¥ndtering og opbevaring af fødevarer for at undgÃ¥ fødevarebÃ¥rne sygdomme.

  • Sikkerhed i køkkenet: Lære om sikkerhedsprocedurer i køkkenet for at forebygge ulykker og skader.

Sensorik og smag

  • Smag og sensorik: ForstÃ¥else af de fem grundsmage og hvordan man bruger sine sanser til at vurdere madens kvalitet og smag.

  • Smagsudvikling: Træning i at udvikle og raffinere sin smag gennem praktisk madlavning og smagning.

Madlavning som fællesskab

  • Samarbejde i køkkenet: Øvelse i at arbejde sammen i køkkenet, planlægge og udføre madlavning som en gruppeaktivitet.

  • MÃ¥ltidskultur: ForstÃ¥else af mÃ¥ltidets rolle som social begivenhed og udvikling af gode bordmanerer.

Kreativitet og innovation

  • Kreativ madlavning: Opfordring til at eksperimentere med opskrifter og ingredienser for at skabe nye retter.

  • Madprojekter: Deltagelse i projekter, der kombinerer madkundskab med andre fag for at fremme tværfaglig tænkning og innovation.

Evaluering og refleksion

  • Selvrefleksion: Eleverne trænes i at reflektere over deres egne madlavningsfærdigheder og sætte mÃ¥l for deres udvikling.

  • Feedbackkultur: Øvelse i at give og modtage konstruktiv feedback fra lærere og klassekammerater for at fremme udvikling og forbedring.

Madlavning og teknologi

  • Køkkenudstyr: Lære at bruge forskellige typer køkkenudstyr og teknologi effektivt og sikkert.

  • Digitale værktøjer: Anvendelse af digitale værktøjer og ressourcer til at finde opskrifter, planlægge mÃ¥ltider og lære nye madlavningsteknikker.

Den Frie Digitale skole - Plads til alle

Den Frie Digitale Skole

Den Frie Digitale Skole er en online skole, der blandt andet tilbyder grundskolefag på alle klassetrin. Derudover tilbyder vi også en vikarløsning til skolerne. Hos DFDS gør vi meget ud af, at tilbyde løsninger, som matcher barnet. Det er vores erfaring, at børn trives bedst og engagerer sig mest, når de oplever at læringssuituationerne er tilpasset dem på alle måder.

Informationer

Følg med på Facebook

    ©2023 af Den Frie Digitale Skole

    bottom of page