
Dansk
Om faget
I den frie digitale skole er dansk centralt og dækker en bred vifte af kompetencer og færdigheder, som eleverne skal tilegne sig gennem deres skolegang.
Dansk har til formål at udvikle elevernes sproglige og kommunikative kompetencer, samt at styrke deres evne til at forstå og reflektere over tekster og medier. Gennem arbejdet med disse områder rustes eleverne til at deltage aktivt og kritisk i det danske samfund.
Faget kan tages både individuelt eller på et hold, afhængigt af elevens behov.
Læringsmål
Her er en oversigt over nogle af de væsentligste områder, der bliver dækket:
Læseforståelse
Læseteknikker: Eleverne lærer forskellige læsestrategier for at kunne forstå og analysere tekster.
Forskellige genrer: Eleverne introduceres til og arbejder med forskellige teksttyper og genrer, som skønlitteratur, faglitteratur, avisartikler, mv.
Skrivning
Grammatik og retstavning: Eleverne lærer korrekt stavning, tegnsætning og grammatiske regler.
Skriftlig fremstilling: Eleverne øver sig i at skrive forskellige typer tekster, såsom historier, rapporter, essays, og breve.
Mundtlighed
Fremlæggelser: Eleverne øver sig i mundtlig formidling gennem fremlæggelser og taler.
Diskussion og debat: Eleverne trænes i at deltage i og lede diskussioner og debatter, hvilket udvikler deres argumentationsevne og kritiske sans.
Litteratur
Analyse og fortolkning: Eleverne lærer at analysere og fortolke litterære værker.
Litteraturhistorie: Introduktion til danske og internationale forfattere og deres værker samt de forskellige litterære perioder.
Kommunikation
Digitale medier: Eleverne lærer at kommunikere effektivt ved brug af digitale medier og platforme.
Sociale medier: Fokus på at forstå og navigere sociale mediers rolle i kommunikation og samfund.
Kultur og samfund
Kulturforståelse: Eleverne lærer om dansk kultur og historie samt andre kulturer for at fremme forståelse og tolerance.
Samfundsforhold: Diskutere aktuelle samfundsforhold og deres indvirkning på individet og fællesskabet.
Kreativitet og innovation
Kreativ skrivning: Eleverne opmuntres til at udtrykke sig kreativt gennem skriftlige opgaver.
Projektarbejde: Deltagelse i projekter, der kombinerer dansk med andre fag for at fremme tværfaglig tænkning og innovation.
Evaluering og feedback
Selvrefleksion: Eleverne lærer at vurdere deres egen læring og sætte mål for deres udvikling.
Feedbackkultur: Træning i at give og modtage konstruktiv feedback fra lærere og klassekammerater.