top of page

Billedkunst

Om faget

I den frie digitale skole dækker billedkunst en bred vifte af kompetencer og færdigheder, som eleverne skal tilegne sig gennem deres skolegang. Billedkunst er en praksis/musisk fag som man skal til prøve i i 8. klasse.

Billedkunst har til formål at udvikle elevernes kreative og æstetiske kompetencer, samt at styrke deres evne til at forstå og reflektere over visuelle udtryk og kunstværker. Gennem arbejdet med disse områder rustes eleverne til at deltage aktivt og kritisk i det visuelle og kulturelle landskab.

Faget kan tages både individuelt eller på et hold, afhængigt af elevens behov.

Læringsmål

Her er en oversigt over nogle af de væsentligste områder, der bliver dækket:


Visuel forståelse

  • Billedanalyse: Eleverne lærer at analysere og fortolke forskellige typer af visuelle medier, herunder malerier, skulpturer, fotografier og digitale billeder.

  • Kunsthistorie: Introduktion til kunsthistoriske perioder, kendte kunstnere og deres værker fra bÃ¥de dansk og international kunst.

Praktiske færdigheder

  • Teknikker og materialer: Eleverne lærer at anvende forskellige kunstteknikker og materialer som maling, tegning, collage og skulptur.

  • Kreativ udforskning: Opfordring til eksperimentering med forskellige kunstneriske udtryksformer og teknikker for at udvikle personlig stil og kreativitet.

Kreativ proces

  • Idéudvikling: Eleverne trænes i at udvikle og visualisere ideer fra koncept til færdigt kunstværk.

  • Projektarbejde: Arbejde med længerevarende kunstprojekter, der kræver planlægning, gennemførelse og præsentation.

Præsentation og formidling

  • Kunstudstillinger: Eleverne lærer at forberede og præsentere deres kunstværker i udstillinger, bÃ¥de fysiske og digitale.

  • Mundtlig formidling: Øvelse i at beskrive og diskutere deres egne og andres kunstværker gennem fremlæggelser og samtaler.

Digitale medier og teknologi

  • Digital kunst: Introduktion til digitale værktøjer og teknikker til at skabe kunst, som f.eks. grafisk design, digital tegning og fotomanipulation.

  • Sociale medier: ForstÃ¥else for brug af sociale medier til at dele og promovere kunst samt diskutere kunstværker i online fællesskaber.

Kultur og samfund

  • KulturforstÃ¥else: Lære om forskellige kulturudtryk og kunstneriske traditioner fra hele verden for at fremme forstÃ¥else og respekt for mangfoldighed.

  • Samtidskunst: Diskussion og analyse af moderne kunstværker og deres relation til aktuelle samfundsforhold og problemstillinger.

Evaluering og refleksion

  • Selvrefleksion: Eleverne trænes i at reflektere over deres egen kreative proces og evaluere deres kunstværker kritisk.

  • Feedbackkultur: Øvelse i at give og modtage konstruktiv feedback fra lærere og klassekammerater for at fremme udvikling og forbedring.

bottom of page