Programmerings-undervisning: vejen for næstegenerations tech-millionær eller spiludvikler

Drømmen om at udvikle det næste store spil eller blive den næste Bill Gates, har nok

indfundet sig ved mange børn gennem tiden. At lære at programmere kunne være det første skridt. Programmering er en blanding af det tekniske og det kreative. Med de ting kombineret, kan nye spændende ting opstå. Alt dette kræver selvfølgelig, at man kender værktøjerne. Nogle af de værktøjer kan børnene lære ved Den Frie Digitale Skoles programmerings-undervisning.

En verden i konstant forandring

Solen står højt på himlen og holder opsyn med skolegården som en årvågen gårdvagt. Under dens varme maj-stråler bliver rummet langsomt fyldt op. Fodbolde, sjippetov og hinkesten, skæver misundeligt over til den dominerende vinder: Hoppe-elastikken. Lidt væk er en gruppe drenge samlet. Søren er det tydelige omdrejningspunkt. Han har fået en Commodore 64. En computer. Nu skal der lægges planer. Drengene mangler stadig to timers dansk. Vil læreren mon gennemskue fem glemte lægeaftaler, med alt for anstrengt håndskrift, i kontaktbogen? Storslåede ideer flyver derudad sammen med minutterne. Hvad med bagefter? Nej, den går ikke. Det er onsdag, og Sørens mor skal til aerobic. Når hun igen bliver modtaget af savsmuldstapetet, står den på lørdagskylling akkompagneret af icebergsalat, thousand island-dressing og flute. En hellig familietradition. Klokken ringer, og selvom problemet hverken er løst eller helt fastlagt, skal de igen ind bag de gule murstensvægge, hvor timerne kun kan gå for langsomt.


Hvis der skulle være nogen tvivl, er vi tilbage i 80’erne. Årtiet hvor håret var højt, kuløren

gennemstegt og ordet mobiltelefon, var ment i den mest bogstaveligste forstand. Her

begynder computere lige så stille at blive en del af hverdagen, først i hjemmet, senere i

folkeskolen. Computernes indtog i folkeskolen bliver helt tydelig i begyndelsen af 90’erne, hvor EDB lokaler ser dagens lys. Derfra kunne en meget moderne lærer vise og videregive sin viden i at betjene de ustyrlige bæster, der kampklar stod opstillet i lige rækker.


En livsnødvendig del af hverdagen

Teknologien har forandret sig en smule siden 90’erne. Computerne er heldigvis blevet mindre og mere kontrollerbare for almindelige dødelige. Noget der ikke er blevet mindre, er vores forbrug og afhængighed til maskiner og programmer. Vi bruger dem til alt lige fra vores sociale liv til at vaske tøj.


Til trods for, hvor vigtig en del teknologi er i vores hverdag, ved de færreste børn, hvad der egentlig sker, når de spiller ”Among Us”, åbner et Word dokument eller får fremtryllet en portal i spillet Minecraft. Teknologiforståelse fylder minimalt i folkeskolen. Det er selvom, en undersøgelse fra Danmarks Statistik i sommeren 2017 viste, at 89% af danskerne mente, det burde være et obligatorisk fag, som det f.eks. er i England.

I programmerings-undervisning går man skridtet længere, man skal ikke bare forstå

maskinerne, men også få dem til at adlyde. Derved lærer eleverne at skabe ting, som før slet ikke syntes mulige. I Den Frie Digitale Skoles programmerings-undervisning lærer børnene at udfolde sig kreativt ved hjælp af teknologi. De lærer at realisere deres mange ideer og drømme ved at mestre det univers, der gemmer sig på den anden side af skærmen.


Hvad er programmering?

Når man programmerer, fortæller man computeren hvad, hvordan og hvilken rækkefølge, den skal gøre nogle bestemte ting i, for at få det resultat man ønsker, lidt ligesom en grundig opskrift. Det gør man ved at give computeren kommandoer. Med disse kommandoer kan man f.eks. skabe spil, hjemmesider og animationer. I programmerings-undervisning lærer man lige præcis hvor og hvordan, man giver disse kommandoer. Her får matematik også lov til at blive prøvet af i praksis. Eleverne kunne f.eks. i undervisningen skulle regne ud hvor hurtigt, den bil, de har lavet i Minecraft, skal køre. Alle kan være med og både platform og niveau udformes efter eleverne. Om det er at lære at lave en portal, til en underverden, i Minecraft, eller at designe sit helt eget lille spil i Scratch, er underordnet. Det vigtige er, at eleverne bliver mødt med forståelse og støtte til at udvikle sig og følge sine drømme.


Minecraft og Scratch

Undervisningen tager udgangspunkt i redskaber, som eleverne ofte allerede kender og

interesserer sig for. I Minecraft kan eleverne hurtigt lære at gøre spillet til deres eget og med tiden så godt, at kun fantasien sætter grænser. Flyvende får, portaler og kanoner alt dette kan eleverne lære at lave i spillet. I programmet Scratch kan man lade tankerne flyve og lære, hvordan man laver spil, animationer eller små historier. Det kan være et spil, hvor man skal fange blæksprutter eller måske en animation, hvor bogstaverne i elevens navn løber væk.


Programmerings-undervisningen ved Den Frie Digitale Skole bygger på, hvad eleverne har lyst til. Ideer og ønsker bliver taget imod og omdannet til en undervisning, eleverne kan se mening i. Hvis du er i tvivl, om det vil være noget for dit barn, kan man altid besøge f.eks. Scratch’s hjemmeside og se, om det spirer en interesse.


Undervisning på børnenes præmisser

Eleverne er omdrejningspunktet for undervisningen, og underviseren, Frederik Clement

Sørensen, lægger meget vægt på at fange den enkelte elevs interesser. Det meste kan lade sig gøre, og hvis ønsket er stort, bliver det gjort overskueligt ved at tage det lidt ad gangen. Især dén måde at anskue problemer på, er en vigtig del af det at programmere. Man skal kunne noget, før man kan det næste.


”Den ingeniør-agtige tankegang, med at bryde et problem ned i mindre problemer, håber jeg, at kunne give børnene med videre.”

-Frederik Clement Sørensen, underviser


Da det er på elevernes præmisser, er der også både mulighed for holdundervisning og

eneundervisning. Holdene vil altid være små og bestå af maks. 6 elever.

Eleverne har valgt undervisningen af interesse, i en hverdag, der kan være fyldt med ting, der ikke ligefrem er hverken nemme eller selvvalgte. Det gør en stor forskel på motivationen. Den motivation ved underviseren, Frederik, at det er vigtigt at værne om. Der er ingen lektier, men der er altid mulighed for at arbejde videre, med de ting de har lært, uden for undervisningstimerne.

”De får bare at vide, at de altid kan kontakte mig, hvis de føler sig inspireret til at arbejde med dét uden for lektionen. Så kan de altid skrive til mig, hvis de ikke kan få noget til at virke,”

-Frederik Clement Sørensen, underviser


Interesseret i at høre mere?

Er dit barn fuldstændig opslugt af Minecraft eller sidder med en masse kreativ energi, der

mangler afløb, kunne programmerings-undervisning lyde som et godt valg. Læs mere om undervisningen på Den Frie Digitale Skole her. Du kan også booke et gratis indledende møde med lederen af Den Frie Digitale Skole, Anni Pilgaard Christiansen, her for at høre mere om faget, og hvordan det passer til dit barn.


Andre blogindlæg fra Den Frie Digitale Skole finder du HER


https://www.forbes.com/sites/willyakowicz/2020/04/07/these-are-the-20-richest-billionaires-in-technology-in-2020/?sh=1440a842453d

https://faktalink.dk/it-kundskaber-folkeskolen

https://www.itucation.dk/programmering-hvad-er-det/

36 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle