top of page
Forfatters billedeAnni Christiansen

OBU for hele familien: Væk røg tanker om specialklasse, og ind kom glæde, Minecraft og nye redskaber

Der er mange nye ting at forholde sig til som forældre til et ordblindt barn. Hvilke IT værktøjer skal man bruge og hvordan, hvilke metoder hjælper bedst, og hvor får børnene den støtte, de behøver? Spørgsmålene kan være mange, og svarene, ja, de kan være svære at finde, især når hjælpen ikke er, hvor man havde troet, den ville være. De spørgsmål, og flere til, stod 11-årige Toke og hans forældre med, inden de fandt Den Frie Digitale Skole. Her blev en helt ny undervisningsmetode vejen frem, og løsningerne indebar bl.a. Minecraft, grundig gennemgang af AppWriter og et møde med Tokes folkeskole.


Når løsningerne bliver for svære at finde

Bag mapper, whiteboards og pegepinde skal hele fremtidens fundament opbygges. Undervisning af de kommende verdensborgere. Skole. Der skal læses, løses komplicerede matematikopgaver, med de mest urealistiske problemer, og oversættes, de fleste nabolandes, tekster. Opgaver bliver slynget af sted, som var det pile, og en grundig forklaring kan, til tider, være helt forsvundet.


Eleverne bliver sat i gang, og selvstændighed er en dyd. Dét kan være en kæmpe udfordring for nogle ordblinde børn og unge. For hvordan løser man opgaven, når man ikke kan læse, hvad der står? Når det er ordene, opgaven er skrevet i, der driller, og ikke opgaven i sig selv? For barnet kan jo godt løse, hvor mange vandmeloner Susanne køber på tilbud i Netto, der skal bare nogle konkrete redskaber til at hjælpe, så det ikke længere er ordene, der står i vejen. Hjælp skal der til, men hvor finder man den hjælp?


Ekstra dansktimer, nogle kompenserende IT værktøjer, man ikke forstår eller en opfordring til at flytte barnet i en specialklasse, kan være nogle af de løsningsforslag en lidt presset folkeskole stiller op. Desværre rammer de ikke altid, og barnet bliver bare mere og mere nedslået.

Toke kæmper

Det er utroligt trættende at skulle kæmpe på så mange fronter hver dag. At blive mødt dag ind og dag ud med, at man ikke kan, eller at det er for svært, påvirker hurtigt ens psyke, specielt når hjælpen kan have lange udsigter. En dreng, der om nogen har kæmpet, er Toke på 11 år. Hans evner blev hurtigt overset, da det med ord fyldte så meget, at det var svært at finde plads til andre ting. Alt dette gjorde ham frustreret og ikke mindst ked af det.

Det var svært at gå i skole, for timerne gik jo meget med at løse opgaver, og hjælpen kunne være svær at finde. Oven i dét kom Corona. Toke sad nu hjemme, og den begrænsede ekstra danskundervisning, han fik, var nu væk. Tilbage var kun ham, hans forældre og en online undervisning, de skulle få til at fungere. Nu var der rigtig meget, der skulle læses og mange opgaver, der skulle løses selv. De havde hørt om kompenserende IT værktøjer, men var ikke blevet sat ind i dem, så de var ikke den store hjælp.

Det vil sige, at familien nu stod helt alene med ansvaret for undervisningen, frustrationerne og støtten omkring ordblindheden. De manglede noget konkret. Noget som Toke kunne bruge i hans hverdag og gøre skolen lidt lettere.

Da faldt de over Den Frie Digitale Skole.

En helt ny måde for OBU ved Den Frie Digitale Skole

Kompenserende IT værktøjer er en kæmpe hjælp for mange ordblinde. Derfor er det også en af de første ord, forældre får kastet i hovedet, når der er snak om et barn med ordblindhed. Men lige så stor en hjælp, det kan være, lige så svært kan det være at finde rundt i. Især at forstå programmerne så godt, at de kan gå ind og være en støtte for barnet, i rigtig mange hverdagssituationer, er vigtigt. Lige præcis dét, er Den Frie Digitale Skoles ordblindeunderviser, Veronique, ekspert i. Derfor var det også hende, familien fik fat på, da de henvendte sig til Den Frie Digitale Skole, men undervisningen skulle vise sig at foregå på en ny måde end normalt:

”Vi aftalte med Véro, at vi som familie fik undervisning, for at vi også kunne, som forældre, støtte op omkring de her redskaber. For når vi har fået at vide på Tokes rigtige skole: ”jamen, så kan I bruge det her program,” er det lidt svært, når man ikke helt ved, hvad det går ud på, og jeg er ikke særlig dygtig med sådan noget IT.”

-Tokes mor

Undervisningen gik i gang. En grundig og guidet introduktion til programmet AppWriter blev det primære mål. Familien fik nu, for første gang, en mulighed for at stille alle deres spørgsmål, til en underviser med stor erfaring, og de kunne blive sikre i, hvordan de bedst hjælpes ad med at hjælpe Toke. Løsningerne var håndterbare, og de første resultater kom også hurtigt:

”Vi har bedre kunnet støtte op omkring det her redskab, AppWriter, og hvis Toke sidder med en eller anden opgave, så har jeg da i hvert fald også, på et eller andet tidspunkt, sagt: ”hov kan vi lige prøve det, Véro lige har vist, og skal vi ikke lige prøve at bruge den funktion, hun lige viste os her.” Og det ville jeg ikke have kunnet, hvis det kun var Toke, der havde fået undervisningen.”

-Tokes mor

I Minecraft bliver læringen levende

Som eftermiddagene skred frem, og familien blev mere sikre i AppWriter, foreslog Veronique, en af Den Frie Digitale Skoles nye tilbud, undervisning inde i Minecraft. Det skulle vise sig at ramme plet. Toke var i forvejen meget inde i Minecraft universet, men hæmmet af, at det med at stave ordene i chatten kunne være svært. Derfor var dét, det første de kiggede på. Her kommer AppWriter igen på banen:

”Man kan faktisk godt få AppWriter til at fungere i Minecraft, og så fungerer AppWriter som normalt. Man kan få læst ordene højt, og hvis man skriver inde i chatten, kan man også få hjælp til det.”

-Tokes mor

Nu kan Toke chatte, mens han spiller Minecraft. Noget han har haft rigtig svært ved inden. Mange nye muligheder i spillet har åbnet sig op ikke mindst socialt. Alt på skrift er nu tilgængeligt. Faktisk så bliver Toke så skarp, at han skriver den ene bog efter den anden inde i Minecraft:


”Toke skriver små opgaver og gemmer dem i Minecraft.”

-Tokes forældre

Hjælper skolen med at hjælpe Toke

Efter Tokes forældre har været med i undervisningen, forstår de bedre, hvordan de kan støtte op omkring Toke både med lektierne, men også hvordan lærerne, i hans folkeskoleklasse, kan hjælpe ham bedst muligt. Derfor blev det besluttet, at et møde med skolen, Veronique og forældrene ville være hensigtsmæssigt, så de sammen kunne snakke om, hvordan man bedst hjælper Toke.

Derved kunne Veronique videregive noget af den viden, hun havde undervist familien i, og samarbejdet mellem skolen og Tokes forældre kunne blive styrket. Alt sammen for, at Toke bliver støttet i at være i hans folkeskoleklasse bedst muligt.

”Toke er, i det hele taget, blevet en gladere dreng”

Det var en lang vej undervejs, men resultatet af det, bruger Toke hele tiden. Han er glad, han har fået selvtillid og mod på at skrive. Toke er dog heller ikke selv i tvivl om, hvad han synes om forløbet:


”Det er meget dejligt at have det.”

-Toke


Det er da heller ikke fordi, Tokes forældre er i tvivl om, hvad de synes om forløbet:


”Vi er vildt taknemmelige for skolen, og Toke er, i det hele taget, blevet en gladere dreng.”

-Tokes forældre


Derudover har forløbet med Den Frie Digitale Skole også fået et meget håndgribeligt resultat. Forældrene fortæller nemlig, at de gennem undervisningen har fundet en styrke til en beslutning:

”Vi tør gå imod folkeskolens anbefalinger, om at han skal flyttes til en specialklasse.”

-Tokes forældre


Interesseret i at høre mere?

Hvis I leder efter et sted, der støtter jer som familie på rejsen hen imod den løsning, der fungerer for jeres barn, er I kommet til det rigtige sted. I kan læse mere om undervisningen på Den Frie Digitale Skole her

I kan også booke et gratis indledende møde med lederen af Den Frie Digitale Skole, Anni Pilgaard Christiansen, her


309 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle

Comments


bottom of page