Nyhed: Madlavning for børn i Den Frie Digitale Skole

Opdateret: 12. jan. 2020

Et madlavnings-forløb er nyeste skud på stammen af tilbud i Den Frie Digitale Skole.

Børnenes Digitale Køkken

Som noget helt nyt, tilbyder Den Frie Digitale Skole online madlavning for alle børn i alderen 10-15 år.

Tiltaget går under navnet Børnenes Digitale Køkken.

Her vil deltagerne via en ugentlig online live udsendelse, blive guided gennem alle trin af madlavningsprocessen, som resulterer i serveringen af en aftensmads-ret til 4 personer.

Børnene vil forud for live madlavningen modtage en indkøbs-seddel og en opskrift, som familierne kan bruge som den er, eller tilpasse efter smag og behov.

Digital madlavning hver mandag

Madlavningen finder sted hver mandag, og starter kl. 16 med en kort live introduktion til aftenens ret.

Her får deltagerne klare instruktioner om, hvad de skal forberede til aftensmaden. Det kan fx være at skrælle kartofler eller gulerødder eller anden forberedelse af maden, så den er klar til at blive tilberedt.

Kl. 17 logges der igen på udsendelsen, og her vil der trin for trin blive vist hvordan ingredienser håndteres, kombineres og tilberedes, således der kl. 18 kan serveres et mættende måltid til familiens medlemmer.

Digital formidling med praktisk indhold

"Madlavning er en vigtig kundskab at erhverve sig, og derfor er det meget naturligt at dette element bliver en del af Den Frie Digitale Skoles udvalg.

Vi er optaget af at skabe læring, ikke kun boglig men også praktisk - og dette skal i vores univers naturligvis ske via digitale løsninger. Det sikrer at alle børn kan være med uanset hvor i verden de befinder sig" fortæller grundlægger af Den Frie Digitale Skole, Anni Pilgaard Christiansen.

Hun fortæller yderligere: "Det er vigtigt at formidle at online og digital undervisning ikke kun sker foran computeren eller en ipad via et informationsflow.

Digital undervisning er så meget andet, og jeg er optaget af at bruge de digitale løsninger til at mediere en praktisk anvendelse af det, som deltagerne skal lære.

Vi skal skabe digital formidling med et praktisk indhold, og det kommer vi til med Børnenes Digitale Køkken".

Opstart i februar 2020

Børnenes Digitale Køkken har repremiere februar 2020.